Nr. 625 din 25.05.2012

Focus
Editorial
Actualitate
Opinii
Informaţii
Politic
Literatură
Istorie literară
Filozofie
Arte
Agenda culturală
Rubrici
Internaţional
 
Carmen MUŞAT
Paul CERNAT
Ovidiu DRĂGHIA
Iulia POPOVICI
Adina DINIŢOIU
Ovidiu ŞIMONCA
Alina PURCARU
Doina IOANID
Bianca BURŢA-CERNAT
Andreea RĂSUCEANU
Cezar GHEORGHE
Silvia DUMITRACHE
Observator cultural
vezi toti autorii
Translation

Acasa   |   Arhiva   |   2008   |   August   |   Numarul 438   |   „Eu reprezint România“, dar România nu ne reprezintă pe noi

„Eu reprezint România“, dar România nu ne reprezintă pe noi

Autor: Cristian CERCEL | Categoria: Actualitate | 10 comentarii
Tipareste pagina Mareste caractereMicsoreaza caractere Marime text
„Eu reprezint România“, dar România nu ne reprezintă pe noi

Performance-ul „Eu reprezint România“, care a avut loc joi, 21 august, la terasa Green Hours, a reprezentat un răspuns al colectivului tangaProject la deja (prea) faimosul scandal al poneiului roz expus la ICR New York în cadrul expoziţiei Freedom for Lazy People. Echipa evenimentului a fost reprezentată de: Vera Ion, Ioana Păun, David Schwartz, Andrei Ioniţă, Andreea Eşanu, Alex Fifea, Cristina Gavruş, Monica Marinescu, Sînziana Nicola, Sorin Poamă, Gabriel Sandu, Andrei Şerban. Acţiunea s-a vrut a fi una de solidarizare cu Cristian Neagoe, pentru că, în cuvintele celor din tangaProject, „ce s-a întîmplat cu Cristi Neagoe ne priveşte pe TOŢI cei care sîntem tineri şi încercăm să trăim printre dinozaurii din România“. Generaţia reprezentată, fie şi doar parţial, prin acţiunea care a avut loc la Green Hours este „generaţia care a văzut revoluţia live la o vîrstă la care oamenii nu pot fi minţiţi“. Vîrsta aia a trecut, generaţia a crescut, dar unele lucruri, totuşi, nu s-au schimbat.

 

Ca urmare a întregului scandal legat de micuţa cabalină rozalie expusă la ICR New York, echipa tangaProject a organizat, pe terasa de la Green Hours, un event (un contra-eveniment, dacă vreţi...), plecînd de la o premisă justă şi autosuficientă: „Pentru că e nevoie de reacţie!“. Da, grotescul indignării care i-a făcut pe aceşti noi îngrijitori morali ai naţiunii române (Gâdea, Stan&co. şi, chiar dacă parţial într-un alt registru, Cristian Tudor Popescu) să ia poziţie, adică să dea, încă o dată, cu bîta pseudocompetenţei în baltă, cerea, fără doar şi poate, o reacţie. Sînt destule cazuri în care indiferenţa este o soluţie, dar nu acum, cînd poneiul roz a ajuns, pare-se, să ne ocupe minţile, visele şi coşmarurile, gîndurile vinovate şi nevinovate, cînd, în funcţie de cum ne poziţionăm în raport cu cabalina, sîntem democraţi, comunişti, fascişti, criptofascişti, pseudodemocraţi, securişti, naţionalişti, postmoderni, antisemiţi ori pur şi simplu idioţi.

Gestul tangaProject, bine-venit la nivelul intenţiei, s-a dovedit confuz şi mai degrabă forţat. Pentru o analiză, în cele mai multe privinţe la obiect, a performance-ului produs la Green Hours fac trimitere la articolul lui Vlad Morariu, „Tanga Project în Green Hours despre Freedom for Lazy People“, publicat pe portalul LiterNet (http://agenda.liternet. ro/articol/7531/Vlad-Morariu/Tanga-Project-in-Green-Hours-despre-Freedom-for-Lazy-People.html). Morariu surprinde foarte bine deficienţele protestului tangaProject, „eroarea de plasament“ (politic, ideologic, dar şi... strict spaţial) şi pierderea, pe parcurs, a mizei.
 
Pentru cei care ştiu exact ce s-a petrecut la Green Hours, trec în revistă conţinutul performance-ului propus de tînăra echipă tangaProject: punctul central l-a constituit asumarea ironic distantă a rolurilor criticilor poneiului roz. Prin faţa publicului s-au perindat membrii tangaProject, îmbrăcaţi în roşu, galben şi albastru, citind/recitînd „opiniile“ contra poneiului, culese de pe blogul lui Andrei Bădin. Bonus: pe ecranul din fundal puteam vizualiza titluri de proiecte finanţate de statul român, cu costurile aferente (printre altele, capodopere sergiunicolaesciene sau festivalul Callatis Mangalia). David Schwartz, unul dintre cei care se află în spatele tangaProject, îşi exprimă, tot prin intermediul ecranului, opinia (de regizor, de evreu, de român) în legătură cu svastica de pe crupa poneiului, înregistrarea fiind întreruptă brusc: „V-aţi exprimat prea mult!“. Imagini lipsite de comentarii, pe de-o parte, cu evenimentele de la mineriadele nouăzeciste, iar pe de altă parte, cu expoziţia Freedom for Lazy People – întrebarea propusă: „What is more obscene?“.
 

Problema ridicată pe urmele poneiului roz şi adusă în discuţie abrupt de tangaProject priveşte conflictul iscat de scandal: la prima vedere, faptul că Antena 1, Antena 3 şi Jurnalul Naţional sînt cele care au criticat cel mai acerb (şi cel mai pe lîngă obiect) expoziţia Freedom for Lazy People sugerează transformarea unei chestiuni cel mult estetice într-una politică. Ţinta: dincolo de Patapievici, Băsescu.

Băsescu însă are mult mai multe în comun cu Iliescu&Co. decît cu Cristian Neagoe, David Schwartz şi tangaProject. Ceea ce anunţă, probabil, gestul celor din urmă este că problema priveşte un întreg conflict, pînă acum latent, în ultima vreme din ce în ce mai făţiş, care are nişte mize care merg şi dincolo de Patapievici şi dincolo de Băsescu. Miza politică, produsă mai degrabă artificial, este, fără doar şi poate, o miză pe termen scurt. Miza socio-culturală (ratată pe alocuri de performance-ul în sine, dar lansată deja la apă) este însă o miză pe termen lung. Protagoniştii: o generaţie tînără, dezinvoltă, gata să ia peste picior falsele pudori şi falsele valori promovate de nişte indivizi ancoraţi mental într-o lume pe care nu o vrem a fi a noastră; o generaţie ancorată în naţional-comunism, visînd cu ochii deschişi la Tradiţie, Istorie şi Patrie şi suspinînd după vremurile în care ei decideau ce e Tradiţia, care e Istoria şi cine are dreptul să fie iubit de Patrie şi o generaţie conservatoare, clădită pe mitul „rezistenţei prin cultură“ (cultura înaltă, desigur, cea care începe cu Platon şi se termină cu Noica) şi făcînd caz de un anticomunism mai degrabă declamatoriu. Această schiţă generaţională este voit simplificatorie, nefiind aici locul pentru o descriere in extenso a lumii culturale autohtone.
 
Cert este însă că manifestul-performance „Eu reprezint România“ este exclusiv o expresie a generaţiei tinere (la fel ca şi Freedom for Lazy People), confecţionată şi ambalată poate în pripă, dar lăsînd să se înţeleagă ceea ce este de înţeles, pentru cine are urechi să audă ori ochi să vadă. De înţeles e că România, care în momentul de faţă, la nivelul valorilor şi al atitudinilor, continuă să fie mai degrabă România lui Păunescu, nu îi/ne reprezintă. Că nici România valorilor lui Patapievici nu îi/(ne?) reprezintă, dar că, la urma urmei, acolo e loc de dezbatere şi de spirit critic, chiar dacă adeseori sînt însoţite de înghiţiri în sec şi de rumori nelalocul lor. (În plus, în calitate de director al ICR, Patapievici permite înfăţişarea culturii române ca o cultură vie; dincolo de criticile aduse eseistului Patapievici, acţiunile directorului Patapievici trebuie analizate, în principal, cu o altă măsură şi judecate după alte criterii.)
 

A trata această generaţie tînără ca pe o generaţie de drogaţi, care habar nu au pe ce lume trăiesc, încadrează totul într-o logică deja întîlnită. Cam la fel se întîmpla prin anii ’60 în Europa de Vest. Urmarea? Generaţia nereprezentată a decis să se reprezinte singură. Pe termen lung, tinerii rebeli din anii ’60 au scos din inerţie o societate anchilozată, conservatoare, închistată în propriile-i frustrări. Pe termen lung, nici societăţii române nu i-ar strica aşa ceva.

 


Articole in legatura
Cui i-e frică de specificul naţional?
Problema poneiului roz
Etichete:  Eu reprezint România

Comentarii utilizatori

Geberatia nereprezentata a decis sa se reprezinte singuraBogdan Duca - Joi, 28 August 2008, 14:48

Ok. Bravo ei! Dar sa se reprezinte fara bani de la buget!

Generatii, serii si grupuriDan Culcer - Joi, 28 August 2008, 16:48

Cred ca ar fi interesant sa faceti în publicatia dv. o dezbatere pe aceasta tema a generatiei. Din constatarile mele, in vreo trei decenii de activitate scriitoriceasca si ziaristica, reiese ca grupurile, de preferinta formate din cenaclisti sau clubisti bucuresteni (multi filologi), isi aroga, fara delegatie, dreptul de a vorbi in numele generatiei. Acest imperialism de minigrup este inaceptabil. Nu a exista o generatie de la 1927, ci grupuri, Criterion fiind unul dintre ele, cel mai vizibil.
Nici generatia 60, 80, 90, 2000 etc ci grupurile din jurul unor scritori considerati importanti la un moment si promovati de colegii si amicii lor drept lideri : Nicolae Labis, Nichita Stanescu. Vedeti, pe aceasta tema, memoralistica lui N. Breban. Mai ales in poezie nerabdarea si dorintele expansioniste ale unora servesc drept pretexte pentru declararea aparitiei unor noi si mai noi generati (în toate sectoaele productiei artistice)i. Toate astea sunt demult ridicole pentru mine. Am putea demonstra, împreuna, ca de fapt asa si este sau ca ma insel profund si nu inteleg ca ne aflam intr-o cultura unde fiecare deceniu corespunde unei înnoiri si ca "batrânii" nu reusesc niciodata sa fie generosi si solidari cu mai tinerii confrati. Nu cred ca este asa, dar poate dezbaterea va produce nu doar afirmatii ci si argumente. In fine, ma întreb de ce e nevoie sa se "fabrice" ce au facut altii deja, dupa principiul reproducerii de "faliti" locali care se exporta ca sa-si caute stramosii afirmând ca la inceput a fost gaina si nu oul, sau invers? De ce street-art a la roumaine? Cui se adreseaza asa ceva? Celor câtiva care stiu ca exista asa ceva sau celor care vor striga, naivi, cum faceau ziaristii francezi ajunsi in ianuarie 1990 la Bucurest: extraordinar, la Bucuresti toti vorbesc franceza, neobservând ca la Bucuresti se producea o selectie naturala, interlocutorii lor erau doar cei ce vorbeau franceza de balta si de Dâmbovita iar nu anglofonii adevarati bucuresteni.
Pentru propusa dezbatere asteptam si provincia, care are poate si ea generatii de impus, sau grupuri tot atât de consistente si productive, cu personalitati constituite si scrieri originale, fara modele la moda ajunse la noi la trei sau cinci decenii distanta.

.m - Joi, 28 August 2008, 17:18

da, fara bani de la buget.
altfel, doamne fereste, poate urmatoarea teapa va avea un cartof mai mic in varf.

corect, dle Dan CulcerBogdan Suceava - Joi, 28 August 2008, 21:57

Observatia aceasta e foarte importanta si cred ca aveti dreptate, o dezbatere pe tema asta nu ar fi inutila. Ca sa se termine odata cu abstractiunea despre "generatii". In ultima vreme m-am vazut nevoit sa explic ca nu exista o singura generatie literara dupa 2000 (pentru a limita discutia numai la literatura), care si-a gasit expresia in nu-stiu-care colectie a unei anumite edituri. Ei bine, nu e vorba de un bloc, de o interventie unitara masiva, iar aceasta reprezentare nu e altceva decat cel mult o strategie de marketing (din care eu consider ca am de pierdut; si nu numai eu). Fiecare dintre noi e responsabil pentru propria imagine. Fiecare artist e singur, e vorba de lucrari individuale si nu despre un monolit cuprins in conceptul de generatie.

Traiasca InternetulDan Culcer - Joi, 28 August 2008, 23:09

cititorii sunt peste tot, si se întîlnesc cînd nu te asteptI. Din State si pîna la Marea Neagra, ca tot e subiectul la moda. Multumesc pentru acord. Poate ne înhamam amândoi, dumneta cu tinerii eu cu si mai tineri bâtrâni si propunem subiectul redactiei. Fratia transgenerationala. Ce zici, dle Bogdan Suceavă?

bani de la bugetbogdan georgescu - tangaProject - Vineri, 29 August 2008, 02:22

circul asta cu bani de la buget e total eronat. banii de la buget sunt bani pe care ii platesc deja si eu de un an de zile, sunt bani pe care parintii mei i-au platit in fiecare luna timp de treizeci de ani, iar daca e sa calculam sumele, cred ca s-ar ajunge la concluzia ca acei bani de la buget folositi pentru actiuni ale artistilor independenti sunt integral suportati de contribuita acestora si a familiilor acestora. trebuie sa existe bani de la buget pentru toata lumea, problema e cu intitutiile de cultura mamut din romania care folosesc acesti bani de la buget pentru a crea niste evenimente care nu reprezinta si intereseaza pe nimeni.

de acord, domnule culcerpaul cernat - Vineri, 29 August 2008, 11:54

de acord, domnule dan culcer. e vorba de "serii si grupuri", nu de "generatii". e foarte important ce spuneti, aviz promotorilor (interesati) de facile etichete generationiste!

dlui Dan CulcerBogdan Suceava - Duminica, 31 August 2008, 07:39

M-as bucura ca la un moment dat aceste idei sa fie discutate de critici, pentru ca ei au mai multe informatii si necesara viziune. Aici e nevoie de competenta si de spirit de sinteza. Daca Observatorul cultural ar realiza vreodata un astfel de grupaj de texte pe tema (in)existentei asa-ziselor generatii literare, l-as citi cu interes. Cred ca toate constructiile propuse pana acum, cel putin despre "generatia 2000" sau despre proza din colectia Ego. Proza - nu au fost convingatoare. Avem norocul de a vedea un moment literar de oarecare varietate, si cred ca incercarile de sistematizare nu se pot realiza de-a lungul "generatiilor", ci eventual pe baza unor filiatii literare si a evolutiei istoriei unor idei literare. Ma opresc aici - nu e specialitatea mea...

lipsa de argumente si bijbiialacristina - Luni, 1 Septembrie 2008, 12:26

domnule cercel, incercati sa sustineti cu argumente clare verdicte de genul fals sau pierdere a mizei...
cind s-a produs aceasta pierdere a mizei in timpul performance-ului si in ce consta ea exact?
sinteti inexact si analizati mai degraba contextul politic decit performance-ul si atitudinea reactiva pe care a avut-o la un eveniment ca cel expozitional
amestecati multe zone fara sa fiti limpede in analiza performance-ului de la green
va pierdeti in specificari generationiste care nu puncteaza exact unde vreti sa ajungeti
ce v-a nemultumit in constructie si structura performance-ului?
ce inseamna abrupt in conditiile in care era un eveniment reactie directa la un alt eveniment?
ce inseamna confectionata si ambalata poate in pripa? e in pripa sau nu?
n-am inteles exact pozitia dumneavoastra si ii lipsesc argumentele

Generatzie?!!!Radu Barbulescu - Luni, 1 Septembrie 2008, 12:51

Se poate vorbi de "generatzii" într-o populatzie bulversata si faramitzata oricum pâna la irecognoscibilitate, în care mai functioneaza doar mentalitatea materialist-mercantilista, post-marxista, deci redusa la stadiul capitalismului preistoric?!! În care "modelele" sunt maimutzoii de tip alfa si beta, cu gangurile aferente?!! În care a mai ramas de ales între nesimtzirea lacoma a "vechilor" alfa (Paunescu, Vadim Tudor, Iliescu, Vacaroiu, N. Manolescu, Alex Stefanescu, cu "modelele" lor de gândirea) si nesimtzirea la fel de lacoma a "noilor" alfa (progeniturile si inventziile unor alfa la fel de vechi ca ai mentzionatzi mai sus), Patapievici, Liiceanu, Plesu?!! În afara de gasti, bande si coterii societatea asta asociala mostenita de România dupa 60 de ani sub comunistii cu fatza inumana si sub comunistii cu mutre sulemenite din '89 pâna acum, doar Ceausestii au platit relele facute, ailaltzi stau bine-mersi si se-mbuiba din bani publici) nu este capabila sa scoata nimic altceva... Consecintzele: contribuabilul român plateste acum hachitzele si fumurile presupus artistice ale lui HRP &Co., asa cum înainte a platit hachitzele si fumurile unor prolet-cultisti, realisti-socialisti si-altzi utecisti a la Paunescu &Vadim &Co. Din pacate, pentru a reliefa toate aspectele magariei si gainariilor, ar fi necesar un Raport mai gros decât raportul Tismaneanu...
Ah: apropos de reportul veche/noua generatzie: "E unul care cânta mai bin decât mine? / Cu-atât mai bine tzarii si lui cu-atât mai bine..." E drept, se exprima UN SUFLET DE BOIER despre un CREATOR DE GENIU! Alta optica decât la Patapievici, Cartarescu, Etc-escu, geniile astea post-decembriste, umflate de pompele proprii si-ale gastii de maimutzei beta, gamma, deta...

 
 
 
 
Cele mai citite articole
Speranța lucidă a Bucureștilor
„Marius Oprea se va întoarce la IICCMER“
Educaţia – o piatră de încercare
FILM. Cannes 2012: Cristian Mungiu, în cărţi, la mijlocul competiţiei
SOFTUL ROMÂN. RA-RA-RAPIŢA, MOFT!
Cele mai comentate articole
Speranța lucidă a Bucureștilor
„Marius Oprea se va întoarce la IICCMER“
SOFTUL ROMÂN. RA-RA-RAPIŢA, MOFT!
Educaţia – o piatră de încercare
BIFURCAŢII. Absolvenţii
Cele mai recente comentarii
io ma opun (autoarei)!
Putina normalitate
succes
din păcate, inexact...
Mecanique sociale
 
Parteneri observator cultural
Artline Editura Litera Incubatorul de condeie Teatrul Tineretului din Piatra Neamt Modernism Liternet Regizor Caut Piesa
 
filarmonica george enescu ONB Radio Romania Muzical Radio France International Romania Muzeul Ţăranului Român Radio România Actualităţi Radio Romania Cultural
 
Uniunea Artistilor Plastici Elite Art Gallery Fundatia Culturala Greaca Comunitate foto Infocarte Cartier Reteaua literara
 
Godot Cafe-teatru bookiseala.ro Institutul Cultural Roman Dana Art Gallery Senso TV vreaubilet ro hoteluri
 
Business Edu LicArt Şcoala Micile Vedete Corporate Image International Experimental Engraving Biennial Gazduire