Nr. 745 din 24.10.2014

On-line - actualitate
Monografie
Focus
Editorial
Actualitate
Opinii
Inedit
Informaţii
Politic
Literatură
Istorie literară
Critica literara
Memorii
Arte
Rubrici
Internaţional
 
Carmen MUŞAT
Ovidiu ŞIMONCA
Doina IOANID
Bianca BURŢA-CERNAT
Adina DINIŢOIU
Silvia DUMITRACHE
Cezar GHEORGHE
Iulia POPOVICI
Alina PURCARU
UN Cristian
Mihai FULGER
Şerban FOARŢĂ
Bedros HORASANGIAN
Cristian PÎRVULESCU
Radu Călin CRISTEA
Cristian CERCEL
Marius OPREA
Paul CERNAT
Daniel CRISTEA-ENACHE
Claudiu TURCUȘ
Bogdan-Alexandru STĂNESCU
Andreea RĂSUCEANU
Dana PÎRVAN-JENARU
Liviu ORNEA
Mihai PLĂMĂDEALĂ
Ovidiu PECICAN
Ovidiu DRĂGHIA
Observator cultural
vezi toti autorii
Translation

Acasa   |   Arhiva   |   2007   |   Septembrie   |   Numarul 389   |   FANTASY &SCIENCE FICTION. Despre premii, numai de bine

FANTASY &SCIENCE FICTION. Despre premii, numai de bine

Autor: Michael HAULICĂ | Categoria: Rubrici | 0 comentarii
Tipareste pagina Mareste caractereMicsoreaza caractere Marime text
Contestate de unii, puse pe soclu de altii, premiile literare au si ele rostul lor. Soarta lor. Pentru cei premiati, un premiu poate insemna bani (de pilda Arthur C. Clarke, desi suma nu e spectaculoasa) sau doar glorie (Hugo, Nebula).
Premiile din domeniul F&F nu sint foarte multe, dar nici putine. Aproape in fiecare luna asteptam cu interes, cu emotii, curiosi macar, anuntarea rezultatelor pentru cite un premiu.

Sint premii majore, universale, care atirna la reverul laureatilor ca niste medalii, cum ar fi Hugo (premiile conventiei mondiale de SF) sau Nebula (premiul acordat de Science Fiction and Fantasy Writers of America) – cele mai rivnite, dar si World Fantasy (premiul conventiei mondiale de fantasy), Bram Stoker (acordate de Horror Writer’s Association), Philip K. Dick (pentru un volum science-fiction publicat in paperback in SUA), Theodore Sturgeon (pentru cea mai buna proza scurta publicata in SUA), John W. Campbell Memorial (pentru cel mai bun roman SF publicat in SUA), Arthur C. Clarke (pentru cel mai bun roman SF publicat in Marea Britanie). Si sint premii locale, ca Apollo (Franta), Ditmar (Australia), Aurora (Canada), British Fantasy si British SF (Anglia), Geffen (Israel), Ignotus (Spania), Lasswitz (Germania), Seiun (Japonia) si, de ce nu?, Vladimir Colin in Romania. Sint premii care celebreaza tinerii scriitori, ca John W. Campbell (pentru cel mai bun tinar scriitor aparut in ultimii doi ani; se acorda la conventiile mondiale de SF) sau Crawford (acordat unui scriitor al carui prim roman fantasy a aparut in ultimele 18 luni). O alta categorie de premii ar fi cea acordata de reviste prestigioase, dintre acestea detasindu-se net premiile revistei Locus.

Altfel privind lucrurile, sint premii acordate de jurii – cele mai contestate si contestabile, de multe ori componenta juriului putind ingusta sau muta aria de extragere a „lozului cistigator“ dupa chipul si asemanarea juratilor. Exemplu stau premiile World Fantasy din 2006 cind, la sectiunea roman, a fost declarat cistigator Haruki Murakami pentru Kafka pe malul marii, iar printre nominalizati au mai figurat Brett Easton Ellis si Graham Joyce, toti trei din afara castei de scriitori „patentati“ de fantasy (desi Joyce mai avea antecedente) – si premii acordate prin votul fanilor (Hugo sau Locus), acestea din urma mai greu de contestat, pentru ca, nu?, box populi, box dei... Desi ne amintim de incidentul din 2001, cind volumul Harry Potter si potirul de foc a luat un Hugo, oripilind multi „oficiali“ (citeste: critici, scriitori).

De curind a avut loc la Yokohama, in Japonia (30 august-3 septembrie), cea de-a 65-a conventie mondiala de SF, evenimentul care aduna cei mai multi fani SF laolalta si la care punctul de maxim interes il reprezinta decernarea premiilor Hugo. Premiile din acest an au fost adjudecate de Rainbows End de Vernor Vinge (roman), A Billion Eves de Robert Reed (nuvela), The Djinn’s Wife de Ian McDonald (nuveleta), Impossible Dreams de Tim Pratt (povestire), Labirintul lui Pan si un episod din Doctor Who (film), Gordon Van Gelder si Patrick Nielsen Hayden (editori), Donato Giancola (artist plastic), Locus (semiprozin), Science-Fiction Five-Yearly (fanzin). Premiul John W. Campbell i-a revenit lui Naomi Novik.

Dintre premiile importante au mai ramas de decernat in acest an British Fantasy (21-23 septembrie) si World Fantsy (1-4 noiembrie).
Cum e si firesc, atentia tuturor editorilor din lume se indreapta an de an spre aceste premii care incununeaza (semnaleaza) cele mai bune carti ale anului. O carte premiata cu Hugo sau Nebula va stirni oricind interesul cititorilor, iar daca acest premiu poate fi cel mai recent, cu atit mai mult. Pentru un editor, a putea publica o carte cistigatoare a acestor premii reprezinta o victorie personala, dar si o posibila lovitura pe piata. Asta nu inseamna neaparat ca un premiu, fie si de aceasta importanta, garanteaza recoduri de vinzari. Este cititorul curios, dar pina la urma fiecare are preferintele lui si e dreptul lui sa dea banii pe cartile care se suprapun peste sfera lui de interes. Circotas cum il stim, cititorul are gusturi, are pareri, si, desi isi doreste sa aiba in biblioteca toate cartile premiate, atunci cind acestea ii sint la indemina isi poate permite (in cunostinta de cauza) sa treaca in tabara contestatarilor. Nu mai revin asupra cazului acelui cititor care „se plingea“ (am pus ghilimele pentru ca poate nu era chiar o plingere, ci doar o atentionare) ca noi am ramas in urma cu traducrea marilor premii. I-am raspuns pe blog, demonstrindu-i ca, in ultimii doi ani cel putin, in Romania s-au publicat o mare parte din cartile premiate dupa anul 2000 in lumea buna a literaturii de gen (cea anglo-saxona, evident).

Am facut acest ocol pentru a ajunge la o disputa care s-a iscat in ultimele zile pe o lista de discutii a fanilor F&F, as zice ca singura care mai este activa (wellstimisoara de pe yahoogroups), legata de premiile Eurocon 2007 (21-23 septembrie, Copenhaga). Pe site-ul conventiei s-au anuntat nominalizarile la premiile europene de SF, iar dintre ele lipseau cele romanesti. De ce? Pentru ca fandomul romanesc, desi vrea sa fie bagat in seama, vrea sa conteze, sa existe adica, nu este organizat, nu mai exista nici o asociatie nationala a fanilor, scriitorilor etc., care sa-si asume rolul de reprezentant (iar daca si l-ar asuma cineva, oricum va fi contestat de multi, dar asta este deja o alta discutie), nu exista premii romanesti cu care sa defilam oriunde – premiile „Vladimir Colin“ au avut vreo cinci ani de pauza, iar din lista sint exclusi cei care au mai fost premiati, deci nu mai sint reprezenative, iar premiile Kult sint acordate doar membrilor atelierului. Poate parea o problema minora, de orgolii, dar existenta unor premii romanesti solide (cu tot cu contestatiile inevitabile) ar da mai multa forta scriitorilor si SF-ului romanesc. Atit pe plan intern, cit si, mai ales, pe plan extern. Lumea este sensibila la astfel de lucruri.
Iar ultima afirmatie luati-o cum vreti.

 
 
 
Cele mai citite articole
Adversarul lui Victor Ponta: PSD
Idealuri în descompunere
Despre Klaus Iohannis, Republică şi calmul valorilor
Cehov (+1904) la 2014
Viorel Hrebenciuc, PSD şi alegerile prezidenţiale
Cele mai comentate articole
Idealuri în descompunere
Adversarul lui Victor Ponta: PSD
Viorel Hrebenciuc, PSD şi alegerile prezidenţiale
Cehov (+1904) la 2014
Lublin. Identităţi, colective și artă românească
Cele mai recente comentarii
@van kiparos
"Idealuri in descompunere"
icr
@Petre Grigorescu
părerea prostului
 
Parteneri observator cultural
Suvenir de Bucuresti