Nr. 625 din 25.05.2012

Focus
Editorial
Actualitate
Opinii
Informaţii
Politic
Literatură
Istorie literară
Filozofie
Arte
Agenda culturală
Rubrici
Internaţional
 
Carmen MUŞAT
Paul CERNAT
Ovidiu DRĂGHIA
Iulia POPOVICI
Adina DINIŢOIU
Ovidiu ŞIMONCA
Alina PURCARU
Doina IOANID
Bianca BURŢA-CERNAT
Andreea RĂSUCEANU
Cezar GHEORGHE
Silvia DUMITRACHE
Observator cultural
vezi toti autorii
Translation

Acasa   |   Arhiva   |   2010   |   Noiembrie   |   Numarul 550   |   FANTASY &SCIENCE FICTION. Nu cumva...

FANTASY &SCIENCE FICTION. Nu cumva...

Autor: Michael HAULICĂ | Categoria: Rubrici | 10 comentarii
Tipareste pagina Mareste caractereMicsoreaza caractere Marime text

 

Nu cumva ne minţim? Nu cumva, pentru că apar mai multe cărţi ca altădată (în ziua de azi, cine are o carte scrisă are şanse mari s-o vadă şi publicată, fără să aştepte cu anii) ni se pare că totul e bine şi frumos? Că totul se poate, vorba poetului? Nu cumva numărăm doar cărţile publicate (cărţile cu un autor şi antologiile), şi nu performanţele fiecăruia, indiferent dacă publică articole sau proză, dacă scoate cărţi sau reviste? Nu cumva numărăm cele cîteva şedinţe de cenaclu care au loc, lunar, în ţară, şi nu mai vedem că vechile cenacluri, de fapt, nu mai există, iar cele existente produc prea puţin? Nu cumva vînzoleala de pe bloguri ne dă senzaţia (doar senzaţia!) că avem o viaţă activă? Că sîntem, mai ales, mulţi? Nu cumva trăind în cercul nostru strîmt, plin, evident, de evenimente (plin pentru strîmtimea lui), ni se pare că tot universul e plin de evenimente, ba mai mult, că întregul univers este, de fapt, acest cerc strîmt al nostru? Nu cumva vorbele ţin, de prea multe ori, loc de fapte? Nu cumva faptele noastre ni se par doar nouă că sînt fapte, ele nefiind percepute aşa şi de ceialţi?
Nu cumva ne minţim? Nu cumva mai mult vrem să fie bine decît sîntem în stare să facem să fie bine? Că asta cu făcutul e treabă grea şi chiar trebuie să te pricepi. Nu ajunge să ne felicităm unii pe alţii în cercul nostru de prieteni – fiecare în cercul lui, da? – ca să fim într-adevăr profesionişti, că de noţiunea de semi-pro (de care altora nu le e ruşine, deşi sînt ditamai profesioniştii) fugim ca dracu’ de tămîie şi ne simţim înjosiţi dacă ni se flutură aşa ceva prin faţă.
 

La urma urmei, cine trebuie să aprecieze ceea ce facem? Noi şi asociaţii noştri? Sau publicul pentru care facem reviste, publicăm cărţi etc.? Vorbesc de public ca suprem judecător şi validator pentru că aprecierea unei mîini de oameni – chiar dacă galonaţi – nu ne face nici celebri, nici bogaţi cu adevărat. Despre aprecierea profesioniştilor într-ale literaturii ce să mai spun, cîtă vreme scriitorii de F&SF sînt primiţi în Uniunea Scriitorilor la secţia de „Copii şi tineret“, dar n-au loc la premiile secţiei, pentru că ceea ce scriu ei nu e chiar pentru copii şi tineret (ce-or fi înţelegînd unii prin tineret?). Păi la ce-i mai primiţi atunci în Uniune sau, mai bine, dacă aşa se pune problema, de ce nu faceţi o secţie specială pentru sefeuri, poliţiste etc.? Mi-am amintit de asta pentru că au trecut puţine zile de cînd Liviu Radu şi George Arion au ratat un premiu (binemeritat, de altfel, de amîndoi) pentru că eticheta care li s-a lipit pe cărţi nu corespundea cu criteriile de clasificare. Şi-atunci? Probabil soluţia ar fi înfiinţarea unei asociaţii a scriitorilor de F&SF şi a uneia pentru scriitorii de policier-thriller etc. Şi, mai departe, de ce nu?, o uniune a celor două asociaţii.

Dar să ne întoarcem la nucumva-urile noastre.
 

Nu cumva nici n-avem atît de mulţi scriitori pe cît credem? Făceam o listă zilele trecute, scriind un articol, şi constatam că – referindu-mă doar la generaţiile de după 1980 – avem doi scriitori cu peste zece cărţi (Liviu Radu şi Mihail Grămescu; ar mai fi şi Victor Martin, dar în sacul lui de cărţi găsim şi proză, şi aforisme, şi poezie), mai avem doi, trei cu vreo şapte (Sebastian A. Corn, Sergiu Someşan, Ovidiu Bufnilă), la trei-patru cărţi ar fi mai mulţi (Dan Doboş, Florin Pîtea, Lucian Merişca, Dănuţ Ungureanu şi or mai fi ei cîţiva), iar de restul... autori care au confirmat (sau nu) cu a doua carte şi autori pe care-i aşteptăm să confirme. În ceea ce priveşte plaja debutanţilor..., la ce ne putem aştepta? Anul ăsta, a debutat Oliviu Crâznic, la Bookfest, iar la Gaudeamus, va debuta Adrian Buzdugan. În 2011, avem un singur debut cert (are deja contractul semnat), Ştefana Cristina Czeller. Dar mă mai aştept la Narcisa Stoica, Balin Feri, poate Aron Biro...

Nu cumva nici editori nu avem atît de mulţi pe cît credem? Să publici cărţi, să faci reviste... nu e chiar atît de uşor. Multe edituri care publicau F&SF au dispărut de pe piaţă, multe reviste apărute peste noapte au dispărut la fel. Şi nu neapărat din motive financiare. Ştiu foarte bine că e greu să găseşti cărţile care să fie şi valoroase şi să se şi vîndă, ştiu foarte bine cît de greu e să găseşti autori care să-ţi dea texte pentru o revistă, că nu ajunge doar să dai anunţ pe net „primesc texte“, ca să le şi ai. Poate că nici aici nu sîntem prea dotaţi, deşi toţi ne credem profesionişti, pentru că – nu? – ce-o fi atît de greu să scoţi o revistă, să publici cărţi?! Că doar alţii le scriu!
 

Nu cumva ne minţim cînd credem că lucrurile care ne plac nouă trebuie să le placă tuturor? Că autorii noştri preferaţi sînt şi preferaţii altora? Că autorii pe care-i descoperim sînt necunoscuţi tocmai pentru că nu i-a descoperit nimeni înaintea noastră?

Nu cumva ne minţim cînd credem că ceea ce facem noi este important, necesar şi, uneori, chiar suficient? Nu cumva ne minţim cînd ne trece prin cap, fie şi pentru o clipă, că ajunge că existăm noi, de alţii nici nu mai e nevoie? Nu ne minţim cînd spunem că promovăm sefeul românesc, dar, de fapt, nu ne promovăm decît pe noi? Sau înţelegem prin SF românesc doar ceea ce facem noi şi prietenii noştri?

Nu cumva ne minţim?
 

Ştiu că am tot zis că e bine, că mergem pe drumul cel bun, că aia, că ailaltă... Dar azi mă îndoiesc. Nu că nu s-ar întîmpla lucruri. Apar cărţi, apar reviste, apar noi scriitori etc. Mă îndoiesc însă că tot ce se întîmplă e bine. Mă îndoiesc că micile dispute sînt doar mici dispute. Mă îndoiesc că unele dintre bunele intenţii strigate peste tot ar fi altceva decît nişte „să moară capra vecinului“ mascate. Mă îndoiesc de sinceritatea chemărilor la u-ni-ta-te, u-ni-ta-te. Mă îndoiesc de anonimatul anonimilor care folosesc aceleaşi fraze, aceleaşi expresii. Mă îndoiesc că întotdeauna avem în vedere pădurea, cîtă vreme copacii ne sînt mai aproape.

Mă îndoiesc de multe. Şi da, mi-e bine aşa. Mereu m-am temut de oamenii care nu au îndoieli. Ăştia m-au făcut să mă îndoiesc de ei cel mai tare, întotdeauna.



Comentarii utilizatori

righthans - Vineri, 12 Noiembrie 2010, 12:39

mi-a placut articolul,pune punctul pe j de la je m‘en fiche de anything,nu mor caii cand vor cainii

coterieVictor MARTIN - Vineri, 12 Noiembrie 2010, 13:26

Stii, Michael, e bine sa ai indoieli, dar pana la formarea de certitudini. Eu, de exemplu, am certitudinea, ca tu ai facut un lucru rau, dar l-ai facut bine, temeinic: ai format o gasca. Asta te poate depersonaliza. Unitatea se poate realiza cu persoane distincte, nu cu depersonalizati..Si, vezi ca sunt foarte multe nume citate care nu au nimic a face cu SF-ul! Tineretea sau apartenenta la unul dintre sexe sunt criterii arbitrare, daca nu chiar discriminari. Si invers, privindu-i pe ai batrani, insa nu am auzit inca decat de 'organizatiile de tineret' si 'organizatiile de femei'.

Nu cumva ai dreptate?!voicunike - Vineri, 12 Noiembrie 2010, 17:19

Tot ce a fost de spus s-a spus prin vorbele tale Maicule si ai mare dreptate, si vreau sa te completez cu un singur lucru;
sefeul insemna acum vreo citiva ani buni sefe adevarat cu nave, cu lumi exotice, cu extraterestri sau cu paminteni sau cu orice iti puteai imagina, lucrul acesta s-a uitat iar daca un scriitor de mainstream scrie vreo nazarire de-a lui este catalogata drept sf&f si trebuie neaparat citita pentru ca este de calitate sau mai bine zis literatura de calitate. Ca cititor vreau sa ma relaxez cind citesc o carte iar ca pasionat de gen nu vreau sa citesc elucubratiile cuiva cu pretentii de mare scriitor sau mare opera,neghina se alege singura de grau iar asta este un adevar universal valabil.
Cit despre unitatea sefeului din Romania in veci nu se va intimpla asta, nu se vrea dar nici nu se doreste!
Cine se indoieste nu greseste!

hmVictor MARTIN - Vineri, 12 Noiembrie 2010, 21:34

Daca vrei sa te relaxezi, de ce nu faci dumneata un dus fierbinte, domnule Voicu?!

Viata bate cartea.Aspoiu - Vineri, 12 Noiembrie 2010, 21:51

Clar!

;)Kvala - Sambata, 13 Noiembrie 2010, 01:20

Voicunike, vad ca te pricepi si dai sentinte in stanga si in dreapta, ba mai mult, ceri socoteala pentru ce spune oricui ti se nazare tie... explica-mi si mie, te rog, ca mi-s mai de la tara, cine nu vrea si nu doreste "unitatea sefeului din Romania"? Daca se poate si nu-s prea obraznic da si niste nume. Si incearca sa si justifici sau sa demonstrezi afirmatia ta de mai sus. Sunt fascinat de modul in care faci judecati de valoare...

contra...coteriestefan ghidoveanu - Sambata, 13 Noiembrie 2010, 05:01

Am si eu niste nedumeriri:
1. Care-i gasca creata de Haulica? M-ar interesa niste nume, sa stiu sa ma feresc de ele!
2. Cine n-are treaba cu SF-ul dintre cei enumerati in articolul de mai sus? Sa le interzicem sa se mai manifeste in domeniul asta, ce mama naibii... Nu le e rusine?
3. Poate cineva sa ma lamureasca si pe mine ce-ar trebui sa inteleg din urmatoarele fraze: "Tineretea sau apartenenta la unul dintre sexe sunt criterii arbitrare, daca nu chiar discriminari. Si invers, privindu-i pe ai batrani, insa nu am auzit inca decat de 'organizatiile de tineret' si 'organizatiile de femei' "? Caci eu cred ca am nimerit in alta parte decat la o discutie onesta despre starea SF-ului romanesc.
A, si sa nu uit: am facut deja dusul fierbinte de rigoare. Dar tot nu pot sa renunt la intrebarile de mai sus...

excelentBen Ami - Duminica, 14 Noiembrie 2010, 05:54

furibund discurs! de data asta cu ceva comentarii.
si sigur ar mai fi inca multe de spus, si mai nuantat.
asa da, dom'le. mai punem sangele in miscare si lumea pe ganduri.
aplauze sincere!

liber la aberatDragos - Duminica, 14 Noiembrie 2010, 17:06

Nu cumva...sa spuneti lucrurilor pe nume...
Privim realitatea fata in fata o clipa?
Adevarul trist este ca se duce tot dracului. Scriitorii capabili pierd vremea comentand aiurea, scriu recenzii pentru a trage cate un sut in dosul cuiva si manifestarile fandomiale nu se invart in jurul operelor ci in jurul unor discutii aiuristice.
Stiti ce se vede din exterior? Se aude galagia si cand omul se apropie ramane dezamagit. Domnul Ursu editeaza cateva titluri pe an si face multa galagie. Ca de exemplu a sarit in sus ca dinspre SRSSFF pute a maro cand acestia nu au mediatizat premiile Cititor SEFE si oameni precum domnul Haulica, domnul Liviu Radu si altii i-au dat dreptate. A fost total aiurea pentru ca enu era vorba de nici un premiu ci doar de un sondaj de opinie cum bine a zis domnul Tamas. Dar si mai aiurea este ca acum cand s-au anuntat premiile helion, cu toate ca astea chiar reprezinta ceva, nu s-a dat nimic pe cititor sefe, nu a reactionat nici inversunatul fan sefe voicunike si nici domnului Ursu, nici domnului Mike si nimanui nu i se pare ca ar emana propriul blog sau site-ul cititor sefe mirosuri maro. Dar isi inchipuie domniile lor ca noi, privitorii circului, suntem orbi si prosti, nu sesizam cat sunt ei de echidistanti si de bine-intentionati.
Dar nici ce se vede in cealalta tabara nu e cu nimic mai presus. Domnul Columbeanu produce recenzii cu nemiluita, dar creaza impresia unui masochist; citeste eroic carti care nu-i plac.
Domnul Tamas in calitatea sa de presedinte a cenaclului a uitat care-i sensul unui cenaclu si isi inchipuie ca oamenii se aduna sa-l asculte pe el. Asa ca mai nou in cenaclurile conduse de domnia sa nu se citesc texte ci se prezinta bibliografii culese cu grija si se pupa dosuri pentru merite de acum doua decenii. Motiv pentru care numarul participantilor scade de la o sedinta la alta iar cei care se duc intarzie special nadajduind sa rateze introducerea care tine cat jumatate de sedinta.
Ar mai fi de observat si ca dintre membrii activisti ai SRSSF sunt cativa care participa numai la sedintele in care ei au ceva de prezentat. Halal cenaclu domnilor. Continuand asa peste un an cenaclul va avea doi participanti: presedintele si invitatul special.
Normal, mai sunt si altii. Cum ar fi Voicunike. Este fan sefe acest domn, dar indiferent ca isi deschide gura cand e in agonie sau cand e un extaz spune prosti la fel de mari si la fel de lipsite de sens.
Domnul Ghidoveanu nu intelege. El este vesnicul nelamurit. penduleaza intre cele doua extreme; cand nu vede ce are in fata, cand vede dar nu intelege. Dar culmea e ca asa nelamurit, totusi are dreptate, nu poti intelege ceva lispit de sens. Ne-o pica fisa cand domnul Haulica va prezenta emisiunea sexploratorilor.
Victor Martin e relaxat. Preocupat din pacate nu de sefe ci de igiena personala a celorlalti.
Vad inainte de toate o sumedenie de persoane cu personalitate care in intreaga miscare sefe sunt precum testicolul la sex: participa dar nu se implica. Adica isi da cu parerea despre ce si cum ar trebui facut, e expert, dar se fereste ca dracu de tamaie sa si faca ceva la modul concret.
Sunt insa si trei- patru oameni care merita luati in seama si eventual sprijiniti in demersurile lor. Vorbesc acum de Cornel Secu, cel care incearca sa faca ce se poate chiar daca se loveste de ziduri. Totusi nu renunta si continua sa-si axeze activitatea pe ce merita: incurajarea creatiei literare.
Ar mai fi cuplul Marian Truta- Mugur Cornila, doi oameni care fac deocamdata pentru sefeul romanesc ceea ce ar fi trebuit facut demult. A se vedea cartile scoase de Eagle Publishing House.
Da, normal...mai este si Danut Ungureanu. Un scriitor adevarat si un om integru, motiv pentru care nu se implica in nici un fel in aberatiile astea privind mirosurile maro si dilemele despre daca nu cumva...
Din pacate insa in sefeul romanesc calitatea textelor si galagia in fandom sunt invers proportionale. An de an creste numarul celor galagiosi si scade numarul operelor remarcabile. Vedeti si voi comentariul juriului de la concursul helion. Texte mult mai slabe decat in alti ani. Asta din cauza ca scriitori capabili nu mai scriu, ori si-au pierdut interesul ori si-au pierdut inspiratia, altfel nu vad care ar fi motivul pentru care nu trimit un text la un concurs care se tine odata pe an. Iar cei nou aparuti nu sunt capabili sa scrie decat cel mult text mediocre obligand juriul sa aleaga nu cele mai bune texte ci doar cele mai putin slabe.

contra-contra-coterieVictor MARTIN - Luni, 15 Noiembrie 2010, 08:58

Fanica, sa-ti explic.Tu faci parte dintr-un mic sistem mafiot, radioul, mult mai institutionalizat decat coteriile din SF. De ce consider eu radioul ca fiind sistem mafiot? Pentru ca percepe o taxa, un fel de 'taxa de protectie', de care te bucuri si tu. Nu voi intelege niciodata de ce trebuie sa fiu fortat, prin factura la curent, sa platesc aceasta taxa, cand eu nu am radiou si nu ascult radioul. Aici, forta legii este inlocuita de legea fortei. Pacat ca aceasta transformare incepe sa se intinda la nivelul intregului stat. Daca mie si altor milioane de oameni nu ni s-ar percepe taxa asta, radioul ar muri si tu ai fi nevoit sa te intorci la meseria de baza.

 
 
 
 
Cele mai citite articole
Speranța lucidă a Bucureștilor
„Marius Oprea se va întoarce la IICCMER“
Educaţia – o piatră de încercare
FILM. Cannes 2012: Cristian Mungiu, în cărţi, la mijlocul competiţiei
SOFTUL ROMÂN. RA-RA-RAPIŢA, MOFT!
Cele mai comentate articole
Speranța lucidă a Bucureștilor
„Marius Oprea se va întoarce la IICCMER“
SOFTUL ROMÂN. RA-RA-RAPIŢA, MOFT!
BIFURCAŢII. Absolvenţii
Educaţia – o piatră de încercare
Cele mai recente comentarii
Si eu m-am lamurit...
Plagiatul este emanatia bibliotecilor neglijate
Doua raspunsuri
Mecanica socială
tot despre Nicusor Dan
 
Parteneri observator cultural
Artline Editura Litera Incubatorul de condeie Teatrul Tineretului din Piatra Neamt Modernism Liternet Regizor Caut Piesa
 
filarmonica george enescu ONB Radio Romania Muzical Radio France International Romania Muzeul Ţăranului Român Radio România Actualităţi Radio Romania Cultural
 
Uniunea Artistilor Plastici Elite Art Gallery Fundatia Culturala Greaca Comunitate foto Infocarte Cartier Reteaua literara
 
Godot Cafe-teatru bookiseala.ro Institutul Cultural Roman Dana Art Gallery Senso TV vreaubilet ro hoteluri
 
Business Edu LicArt Şcoala Micile Vedete Corporate Image International Experimental Engraving Biennial Gazduire