Nr. 610 din 03.02.2012

Confesiuni
Biblioteca observator cultural
Portret
Focus
Editorial
Actualitate
Inedit
Informaţii
Politic
Literatură
Istorie literară
Critica literara
Studii culturale
Eseu
Articole
Interviu
Arte
Agenda culturală
Rubrici
Internaţional
 
Carmen MUŞAT
Paul CERNAT
Ovidiu DRĂGHIA
Iulia POPOVICI
Adina DINIŢOIU
Ovidiu ŞIMONCA
Doina IOANID
Bianca BURŢA-CERNAT
Andreea RĂSUCEANU
Cezar GHEORGHE
Silvia DUMITRACHE
Observator cultural
vezi toti autorii
Translation

Acasa   |   Arhiva   |   2010   |   Iulie   |   Numarul 533   |   FANTASY&CIENCE FICTION. Reviste şi asociaţii

FANTASY&CIENCE FICTION. Reviste şi asociaţii

Autor: Michael HAULICĂ | Categoria: Rubrici | 10 comentarii
Tipareste pagina Mareste caractereMicsoreaza caractere Marime text
ON-LINE
 
În ultima vreme, ne-am cam umplut de „reviste“. Am pus cuvîntul între ghilimele, pentru că, deşi la numărătoare ies vreo cinci (da, cinci publicaţii dedicate literaturii F&SF şi actualităţii din domeniu), la o încadrare în criterii de eligibilitate pentru o posibilă categorie „Reviste“ (apariţie regulată, periodică, cel puţin „X“ numere pe an – trei mi se pare un număr decent), vedem că, de fapt, nu prea avem ce număra. Şi să vă spun de ce (vorba cuiva).
Pe hîrtie, Helion n-a mai apărut din primăvară (numărul de atunci era 1-2/2010, februarie-aprilie). S-a spus că va apărea totuşi, de două ori pe an. Dar cu două apariţii pe an... e mai mult almanah.
În schimb, a apărut Helion Online, care se voia lunară, dar din care au apărut două numere: nr. 1 pe aprilie şi nr. 2 pe mai-iunie 2010. Este datată, are sumar precizat, o putem numi revistă. Că apare neregulat, e altă treabă. Probabil va avea cel puţin trei apariţii în acest an, ca să fie eligibilă pentru un premiu al revistelor / periodicelor.

Nautilus, după schimbarea la vîrf (noul editor-coordonator este Marian Truţă), a apărut la începutul lui iulie (sau n-a apărut? Unii spun că ar fi doar versiunea-test) cu o nouă înfăţişare, fără un sumar precizat (sînt totuşi opt materiale noi pe site), cu rubrici vechi şi noi, cu colaboratori vechi şi noi, dar fără a avansa vreo dată, vreo periodicitate. Poate nu va mai apărea lunar, ci periodic (săptămînal?) vor fi adăgate materiale noi. Aşa că rămîne să vedem ce se mai întîmplă pentru a ne lămuri.
Galileo a apărut pe hîrtie, primul număr datat primăvara 2010, declarîndu-se trimestrial. Arată a revistă, se comportă ca o revistă, deci este revistă, nu? Singura problemă ar fi depăşirea (din nou!) a datei preconizate pentru apariţia numărului 2. Dar, cum ziceam, dacă vor ieşi pe piaţă trei numere în acest an, putem include Galileo la categoria „Reviste“.

Ultima venită în cercul „revistelor“ este Galileo Online. Deşi are ISSN, deşi s-a spus că este o revistă, e mai mult un soi de ziar F&SF, cu apariţia zilnică a una-două-trei ştiri, plus un articol, recenzie de carte sau film, serial cu amintiri din viaţa de sefist sau de outsider (cum e rubrica „Ce treabă am eu cu sefeul?!“, în care sînt invitaţi atît sefişti, cît şi nesefişti să-şi dezvăluie legăturile cu sefeul) etc. Ideea noii publicaţii este de a completa versiunea care apare pe hîrtie şi de a cuprinde tot ce nu poate cuprinde aceasta din cauza periodicităţii trimestriale. Nu va conţine proză, acesta fiind apanajul revistei-mamă.
Chiar dacă ne e greu să numărăm revistele adevărate, să reţinem totuşi că există voinţa (şi posibilităţile uneori, şi priceperea) de a scoate publicaţii destinate fanilor SF (şi poate nu numai). Dintre toate, doar Galileo Online nu publică proză, dar tot mai rămîn destule care publică, ceea ce înseamnă că autorii români ar avea spaţiu de afirmare, povestea aia cu „nu scriu, că n-am unde să public“ nu mai ţine, aşa că vă invit, stimaţi condeieri, să puneţi mîna pe pix sau tastatură şi să-i daţi bătaie.
*
Aşa cum spneam mai sus, au apărut noi materiale pe site-ul Nautilus (care are şi o adresă nouă: http://revistanautilus.ro). Fără sumar, fără dată de apariţie, putem doar bănui că textele vor apărea mai des decît pînă acum (de la reînfiinţarea ei, în februarie 2008, au fost 29 de apariţii lunare) şi, poate, la sfîrşitul lunii, vor fi adunate într-un sumar care va constitui cel de-al 30-lea număr al revistei, lucru pe care îl fac şi alte publicaţii F&SF din lume. Sau poate că nu va fi aşa, încă nu ştim, dar vom vedea.
Nu s-a dorit o schimbare radicală în noul Nautilus, în afară de partea vizuală (şi funcţională, desigur) care ţine de suport. Editorial, se păstrează vechea osatură a revistei, la care se adaugă rubrici noi, ca „Vivisecţii“ (Viorel Pîrligras), „Cartea şi filmul“ (Laura Sorin). Au fost păstrate rubricile „Abonament“ (Eduard Padele), „Dicţionar SF“ (Aurel Cărăşel), „BD“ (Dodo Niţă) şi serialul Viitorul aşa cum a fost al lui Ştefan Ghidoveanu, iar rubrica de film a lui Aron Biro a fost rebotezată „Cinemateca“. Poate, în săptămînile următoare, vom vedea mai multe. Deocamdată, succes noii echipe şi viaţă cît mai lungă Nautilusului!
*
Despre Galileo Online (http://revista-galileo.ro) n-o să spun mai multe, aş mai adăuga doar că articole noi apar în fiecare zi, de luni pînă sîmbătă, iar duminica avem parte de un sumar al materialelor legate de F&SF apărute pe Internet în săptămîna scursă. Asta pentru leneşi, după cum zicea o comentatoare.
*
Pe site-ul ARSFAN (www.arsfan.ro) a fost pus proiectul de statut al unei noi asociaţii: Asociaţia Română a Autorilor şi Cluburilor de Anticipaţie. Dintre obiective, am reţinut: organizarea unei convenţii anuale, editarea unei antologii anuale cu cele mai bune lucrări apărute în anul anterior, premierea (tot anuală) a celor mai bune lucrări de literatură şi artă de anticipaţie, editarea unui buletin infirmativ trimestrial, organizarea unei tabere anuale de creaţie etc. Din păcate, şi această asociaţie reuneşte creatori şi fani, ceea ce înseamnă că, practic, merge în paralel cu SRSFF.  Probabil vor exista persoane care se vor înscrie în ambele.
Şi totuşi, pe cînd o asociaţie a creatorilor de F&SF, una care să ia măcar atitudine cînd se încalcă Legea 8/1996, aceea cu drepturile de autor? Şi care, în primul rînd, să nu încalce ea această lege? Pentru că o asociaţie a fanilor... mă scuzaţi, dar prima îndatorire a unui fan e să pună mîna pe orice poate fi catalogat F&SF, prin orice mijloace, şi să dea şi celorlalţi. Ca, de pildă, să pună pe blogul propriu texte scanate din reviste, almanahuri, cărţi... Dar asta, cum ziceam, e treaba fanilor. O asociaţie a creatorilor, a profesioniştilor dacă vreţi, nu va face niciodată aşa ceva, pentru că ea, în primul rînd, militează pentru depturile şi libertăţile creatorilor. De-abia după putem vorbi despre promovarea valorilor etc. Pentru că, dacă nu sîntem în stare să respectăm regulile, legile, ce să promovăm, unde să promovăm, pentru ce să promovăm? Şi ce mai înseamnă „valori“?


Etichete:  Galileo Online, ARSFAN, Nautilus, Helion

Comentarii utilizatori

Drepturile de autor si evaziunea fiscalaPeppe - Sambata, 17 Iulie 2010, 19:26

Valoare inseamna atunci cand o editura isi permite sa faca evaziune fiscala la fiecare tirg de carte. Un exemplu stralucit in acest sens este editura Millenium Press care la nici un tirg de carte nu a avut casa de marcat si nu a eliberat bonuri fiscale. Deci, daca nu sintem in stare sa respectam regulile, chiar asa, ce mai ramine? Sau intrebarea nu era adresata tuturor?

Da cu taxa ce-ati facutJohn - Sambata, 17 Iulie 2010, 22:11

Pentru ca se discuta despre drepturile de autor imi permit sa fac o observatie legata de acest subiect:
In general, legal, in SUA, drepturile se prescriu la 50 de ani de la publicare, exceptiile reprezentand opere pentru care urmasii autorilor se ambitioneaza sa ceara. in continuare, bani pentru publicare. In situatia unui text aparut in 1943, prin urmare in urma cu 67 de ani, nu mai exista asa ceva. Deasemenea, textul citat din Enciclopedia lui Clute poate fi publicat din motive pur academice, mai ales ca nu se obtine nici un beneficiu de pe urma lui, neputandu-se plati, deci, ceva ce nu exista.

In alta ordine de idei - faptul ca taxele catre stat nu sunt platite reprezinta o incalcare a legii care se pedepseste, daca nu ma insel, aspru in Republica noastra, bananiera sau nu. Daca doriti sa verificati, adresati-va Ministerului de Finante. Sau, poate, o s-o faca altcineva. Nu de alta, dar in situatia actuala de criza, in care se pune problema impozitarii amaratilor de pensionari, poate ca o firma privata ar trebui sa-si faca datoria si sa-si plateasca taxele.

capitalism comunistVictor MARTIN - Sambata, 17 Iulie 2010, 22:38

Romania e o dictatura fiscala. Cand vrei sa iei omului ceea ce n-a castigat inca, inseamna ca faci presiuni asupra lui, ca il asupresti. Eu stiam ca 'burjuii' ii asupresc pe saracii muncitori si tarani. Aici vad ca sunt asupriti cei care vor sa faca profit in sectorul privat, unde se gaseste editarea de carte. Capitalismul asta e de sorginte comunista. In tarile civilizate, cultura e protejata de stat impotriva fiscalitatii inrobitoare. Daca vor sa aiba cultura, conducatorii nostri, adunati de pe ape, ar trebui sa desfiinteze birurile puse pe ea. 16% impozit, apoi 25% pe proprietatea intelectuala si 50% pe revista sau editura, procente aplicate la un profit de nimic, distrug cel mai de pret bun al unui popor: cultura. In 1992, cand am vazut ce fel de lege a sponsorizarii au conceput comunistii, mi s-a facut sila si am demisionat de la 'Jurnalul de Craiova', spre mirarea lui Dan Diaconescu. Legea sponsorizarii din Romania nu incurajeaza pe nimeni sa sponsorizeze. Sponsorizarile se fac pe criteriul nepotismului si coteriei; cultura, in general, si SF-ul, in particular, la fel.

Corect, domnule MartinJohn - Duminica, 18 Iulie 2010, 07:12

Corect, domnule Martin, cu o remarca, totusi. Daca sunteti atent, domnul Haulica duce un razboi propriu si personal cu un grup, tot de scriitori si traducatori, in genere, care au avut "neobrazarea" sa infiinteze o societate literara tocmai cu scopul de a promova literatura SF. In acest razboi, in acest moment, domnul Haulica a ajuns in situatia de a acuza respectiva societate de lucruri ilegale. Si, asa cum se vede in articolul publicat intr-o revista publicata din banii unei societati de avocatura, a ajuns sa se intrebe si sa afirme, implicit:
"Şi totuşi, pe cînd o asociaţie a creatorilor de F&F, una care să ia măcar atitudine cînd se încalcă Legea 8/1996, aceea cu drepturile de autor? Şi care, în primul rînd, să nu încalce ea această lege?"
El acuza de incalcarea legii, nu? La fel a afcut si prietenul sau, alaturi de care editeaza acum revista Galileo, domnul Horia Nicola Ursu. Ceea ce afirm eu este ca, daca acuzam pe cineva de ceva ce nu exista, ar putea altcineva sa te acuze de ceva ce exista. Si, mai mult, ca ne place sau nu, totusi, in capitalism se platesc taxe. OK, in societatile mai liberale, taxe mai mici, in societatile mai socialiste, taxe mai mari. Si daca nu platesti taxe, de obicei, fiscul te pedepseste. Pai Wesley Snipes de ce face inchisoare? Si, putem oare acuza de comunism tarile nordice? Pai la taxele de acolo ne-am pune toti strangul de gat.
Si, ca sa fiu explicit- Domnii Haulica si Ursu isi promoveaza propria revista, intr-o revista privata, atacand restul de reviste, isi promoveaza propriile pareri, intr-o revista privata, atacandu-i pe ceilalti, isi permit sa-i acuze pe cei care nu le sunt lor devotati de orice, de la neplata drepturilor de autor, pana la acuzatii ca el ar fi fost dat afara de la un loc de munca (Nautilus) pentru ca altcineva ar fi cerut asta pentru a putea fi pus acel cineva in locul lui sau ca se vorbeste pe la edituri sa nu-i fie lui publicate maretele opere.
Ma scuzati, domnule Martin, dar aici ati cazut intr-o plasa in care nu trebuia sa intrati si in care politica fiscala a statului roman nu are nici o treaba.

PS. Domnul Haulica are o problema cu nick name-urile, atata timp cat aceste nick-uri au o voce indreptata impotriva domniei sale, si este perfect de acord cu acestea cand ele ataca pe cei care nu-i sunt alaturi.

totusi, culturaVictor MARTIN - Duminica, 18 Iulie 2010, 18:26

Domnule John,
Nu cunosc lucrurile de adancime amintite de dvs. Cand vine Fiscul, ii arde si pe ei. Personal, cand mi s-au descoperit mici evaziuni fiscale de care nu stiam nimic, am depus declaratia 200, am platit si gata; pe viitor, sunt mai atent. Interventia mea se referea doar la faptul ca avem o fiacalitate exacerbata, necontrolata, fara acoperire. In tarile nordice, se stie ce se da, dar se stie si ce se ia inapoi de la stat. Aceasta spirala se vede chiar si intr-o buna vanzare de carte; occidentalul nu-si pune problema cumpararii unei carti. Relevam faptul ca, in Romania, nimeni nu stie ce are de castigat din plata taxelor. Sistemul e unidirectional. Am amintit si Legea sponsorizarii, care are un rol primordial in salvarea unei culturi si care, in Romania, e un dezastru. De exemplu, USR trebuie sa se 'prostitueze' pentru a fi sponsorizati de cei de la Rosia Montana. Cand le-am spus unor scriitori flamanzi ca sunt scriitor roman, iar scritorul roman nu are nici macar un milion de euro in banca, s-au uitat foarte ciudat la mine. Sa le spun ca nu am nici macar un euro in banca, era prea de tot.

John, Vasile, Peppe si Kalachemichael - Luni, 19 Iulie 2010, 16:05

Draga John, Vasile, Hoffa, Kalache, Peppe sau cum va mai semnati, in caz ca sinteti mai multi. Imi permit sa va atrag atentia ca atunci cind vorbesc despre mere e cam aiurea sa-mi contraargumetati cu perele. Aveti o problema cu Millenium Press? Rezolvati-va acea probema. E drept ca in articol faceam referire la faptul ca pe site-ul SRSFF sint publicate niste texte fara acordul autorilor (daca nu s-ar fi precizat "publicat cu acordul traducatourlui" poate n-ar fi sarit in ochi), Dar nu vad ce legatura are asta cu cine ziceti dvs.
Revenind: situatia publicarii txtelor in America tine de legile americane. Prezentarea in public a texteleor in Romania tine de legile romanesti, mai precis de Legea 8/1996, daca inca n-ati aflat, dar sint convins ca stiti. Iar povestea aia cu societatea e non-profit si atunci poate publica orice fara acordul autorului... e interesanta ideea, dar mai cititi o data Legea 8, nu cred ca exista o astfel de exceptie. Si problema mea nu e neaparat ca s-au publicat acele texte pe un site. Problema e ca site-ul ala e al unei societati care are in rindurile ei si autori. Daca ei sint de acord cu chestia asta sa fie sanatosi, dar eu tot voi zice ca nu-i frumos. Si era doar o observatie de bun simt, zic eu, o semnalare, o tragere de atentie, nicidecum un razboi. Si mai cred ca razboiul de care vorbiti nu e al meu, eu doar sesisez unele greseli, scapari... (daca tot se cheama societatea romana de..., iar societatea vrea sa reprezinte... cred ca pot sa sesizez, nu?) Din pacate problema e ca mai trebuie sa si accepti ideea ca poti gresi, mai trebuie sa-i lasi si pe ceilalti sa-si exprime parerile fara sa-i jignesti, fara sa le dai in cap... de-astea. Unii poate au dreptate.
Iti este mai prieten cel care-ti arata unde gresesti, atunci cind gresesti, decit cael care te incurajeaza sa persisti in greseala. zic eu.

fitile?michael - Luni, 19 Iulie 2010, 16:40

Draga John, inca ceva. Poti sa produci un citat din care sa reiasa ca eu as fi spus ca as fi fost "dat afara de la un loc de munca (Nautilus) pentru ca altcineva ar fi cerut asta pentru a putea fi pus acel cineva in locul lui"? (asta ai afirmat tu in comentariul de duminica) Sau ai spus asta doar asa, ca sa "ma pui bine" cu unii si cu altii?

demagogieOna - Marti, 20 Iulie 2010, 11:33

Haulica, te erijezi în arbitru cînd nu eşti nici o instanţă morală nici critică.Demagogie de mahala ! Esti angajatul lui Horia Nicola Ursu de la editura Millenium Press, ai cartea de munca la Millenium Press. Faci o reclama neruşinată subproduselor lui Ursu.Astea-s valorile pe care le promovezi.Pe banii avocatului Muşat arunci cu zoaie in toate partile, ai deturnat rubrica asta pentru propaganda abjecta si paranoica.

razboi?michael - Marti, 20 Iulie 2010, 17:14

esti camnervos? sau mi se pare? ma gindeam eu ca asa vei raspunde. e greu cu minciuna, nu? deci, cine duce razboiul?
si cu asta eu am incheiat acest "dialog". chiar sari calul. daca ai ceva cu mine, ia-te de mine, dar lasa-i pe ceilalti in pace. daca nu-ti cer prea mult, vorba poetului.

camnervos????Sorin Camner - Miercuri, 21 Iulie 2010, 05:40

Draga Michael, o singura remarca, in rest "Drum bun, cale batuta", pentru ca am aflat ca bati in retragere. Te desfid sa demonstrezi ca postarile ireventioase de aici sunt ale lui "camnervos". Cred ca ai inceput sa confunzi marfa cu ambalajul. Camner nu a jignit pe nicaieri. Cred ca stii foarte bine ca nu eram eu. Dar ti-ai facut o pasiune din a banui ce nu exista. Eu am obiceiul sa-mi asum propriile pareri.

A buna vedere.

Sorin Camner

 
 
 
 
Cele mai citite articole
Scrisoare deschisă pentru cine o citeşte şi pentru Vladimir Tismăneanu
DE RECITIT. Intelectualii
Pactul pentru stabilizare psiho-sufletească
PUNCT DE VEDERE. „Cum poate fi dictator omul cel mai înjurat al unei naţiuni“
După 15 ani
Cele mai comentate articole
Scrisoare deschisă pentru cine o citeşte şi pentru Vladimir Tismăneanu
BIFURCATII. O Românie aproape neştiută
Mihai Răzvan Ungureanu – noul premier
KINObservator. Cum să fii cel mai tare
FANTASY &SCIENCE FICTION. Partida spaniolă (I). Cerul de sticlă
Cele mai recente comentarii
dialogul surzilor
antisistemul.
V. Tismaneanu
Intrebare
To Mirela
 
Parteneri observator cultural
Artline Editura Litera Incubatorul de condeie Teatrul Tineretului din Piatra Neamt Modernism Liternet Regizor Caut Piesa
 
filarmonica george enescu ONB Radio Romania Muzical Radio France International Romania Muzeul Ţăranului Român Radio România Actualităţi Radio Romania Cultural
 
Fundatia Culturala Greaca Comunitate foto Godot Cafe-teatru bookiseala.ro Infocarte Uniunea Artistilor Plastici Cartier
 
Elite Art Gallery vreaubilet ro Corporate Image Reteaua literara Institutul Cultural Roman Business Edu Dana Art Gallery
 
International Experimental Engraving Biennial LicArt Senso TV