Nr. 741 din 26.09.2014

On-line - actualitate
Avanpremieră
Portret
Focus
Editorial
Eveniment
Polemici
Opinii
Informaţii
Politic
Literatură
Supliment
Istorie literară
Eseu
Memorialistică
Interviu
Arte
Rubrici
 
Carmen MUŞAT
Ovidiu ŞIMONCA
Doina IOANID
Bianca BURŢA-CERNAT
Adina DINIŢOIU
Silvia DUMITRACHE
Cezar GHEORGHE
Iulia POPOVICI
Alina PURCARU
UN Cristian
Mihai FULGER
Şerban FOARŢĂ
Bedros HORASANGIAN
Cristian PÎRVULESCU
Radu Călin CRISTEA
Cristian CERCEL
Marius OPREA
Paul CERNAT
Daniel CRISTEA-ENACHE
Claudiu TURCUȘ
Bogdan-Alexandru STĂNESCU
Andreea RĂSUCEANU
Dana PÎRVAN-JENARU
Liviu ORNEA
Mihai PLĂMĂDEALĂ
Ovidiu PECICAN
Ovidiu DRĂGHIA
Observator cultural
vezi toti autorii
Translation

Acasa   |   Arhiva   |   2011   |   Septembrie   |   Numarul 590   |   Festivalul Enescu la a XX-a ediţie

Festivalul Enescu la a XX-a ediţie

Autor: Cristina SÂRBU | Categoria: | 0 comentarii
Tipareste pagina Mareste caractereMicsoreaza caractere Marime text
Festivalul Enescu la a XX-a ediţie
Ediţia a XX-a a Festivalului Internaţional „George Enescu“ (1- 25 septembrie, 2011, în Bucureşti, Cluj-Napoca, Sibiu şi Timişoara) se desfăşoară sub înaltul patronaj al preşedintelui României şi este organizată de Guvernul României prin Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional. Director: Ioan Holender. Pentru mai multe informaţii despre Festivalul Internaţional „George Enescu“ puteţi accesa site-ul www.festivalenescu.ro. 
 
 
Publicaţia britanică The Independent a inclus Festivalul Internaţional „George Enescu“ în topul celor mai importante festivaluri de muzică clasică din Europa.
„Muzica poate reda mîndria unei naţiuni“, scrie prestigiosul cotidian britanic The Telegraph despre această manifestare, adaugînd că „festivalul de la Bucureşti arată cum muzica clasică poate depăşi barierele de limbă şi istorie.“

 

Cea de a XX-a ediţie a Festivalului Internaţional „George Enescu“ a fost inclusă definitiv în rîndul celor mari mari festivaluri muzicale europene. Nu numai cele peste trei săptămîni pe care le acoperă, ci mai ales invitaţii şi programele de concert sau recital, spectacolele de operă şi balet sînt argumentele esenţiale pentru această recunoaştere internaţională.

Se pare că la multe concerte şi spectacole de operă şi balet biletele s-au epuizat aproape în totalitate, cu mult înainte de 1 septembrie. Parcă niciodată dorinţa de frumos a românilor nu a fost mai mare. Se fac încercări timide (încă) de includere a festivalului românesc în circuitele turistice internaţionale şi, în timp, cu siguranţă, la fiecare doi ani, luna septembrie la Bucureşti va însemna o perioadă de maxim interes cultural. Pînă atunci, televiziunea, radioul şi, recent, Internetul rămîn cele mai eficiente mijloace de acces. Ne-a bucurat mult informaţia primită de la biroul de presă al festivalului că, prin tehnologia webcasting, din ce în ce mai multe persoane se pot bucura de spectacole excepţionale aflate „la un click distanţă“. Pasionaţilor care nu îşi permit să cumpere bilete sau nu sînt în Bucureşti li se oferă  acum şi opţiunea de a viziona festivalul pe calculator, în confortul propriei case (implementînd tehnologia live streaming). A XX-a ediţie a Festivalului „George Enescu“ aduce în faţa publicului interesat şi noutatea de a putea urmări evenimentele şi pe Internet, în timp real. Astfel, finalele Concursului Internaţional „George Enescu“ – pian şi vioară, Gala Laureaţilor şi evenimentul inaugural al festivalului, de pe 1 septembrie – vor putea fi urmarite live, pe www. festivalenescu.ro. Şi este posibil ca numărul transmisiunilor pe Internet să mai crească.
 
Festivalul şi Concursul Internaţional „George Enescu“ s-a bucurat de un sprijin foarte puternic nu numai din partea instituţiilor oficiale ale Statutului român, care au recunoscut acest eveniment de marcă, dar şi din partea companiilor mari, private. Astfel, în jurul acestui festival-eveniment s-a construit un adevărat parteneriat benefic cu domeniul privat de afaceri.  Numai aşa a fost posibil ca în oferta muzicală a festivalului să poată fi incluse orchestrele Residentie Orkest / Filarmonica din Haga, Orchestra Simfonică a Teatrului  Mariinsky, London Symphony  Orchestra, Royal  Liverpool Philharmonic Orchestra, Orchestra dell ’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Orchestre National de France, celebrele concerte de la miezul nopţii de la Ateneu, susţinute de Austrian Baroque Company, Venice Baroque Orchestra, Il Complesso Barocco, Orchestre de Chambre de Lausanne, Camerata Salzburg, Orchestra of the Age of Enlightenment, fantasticele seri de balet El Banch/ El Balett Nacional Chileno, Magifique, Romeo şi Julieta... Am ţinut în mod special să le mulţumesc celor care au făcut posibile aceste momente memorabile şi să subliniez că, prin aceste susţineri financiare, viaţa culturală românească se apropie de o normalitate obişnuită în întreaga lume culturală internaţională. Acum şi aici, ne aflăm pe un drum corect şi bun.
 
A devenit o tradiţie ca  la fiecare ediţie a festivalului să se joace opera Oedipe de George Enescu. În ultimii ani, am avut parte de montări interesante (Andrei Şerban, Petrika Ionesco), precum şi de spectacole de împrumut, aduse  de la Viena/ Berlin sau de la Toulouse. Opera Naţională Bucureşti onorează această a XX-a ediţie a festivalului cu un Oedipe produs integral prin forţe proprii care, sperăm, va rămîne în repertoriul curent: dirijor Tiberiu Soare, regizor Anda Tăbăcaru Hogea, scenografia Viorica Petrovici, coregrafia Răzvan Mazilu, maestru de cor Stelian Olariu (care lucrează acum la cea de a şaptea versiune Oedipe din cariera lui!). Din distribuţie fac parte Ştefan Ignat, în rolul titular, Horia Sandu (Tiresias), Oana Andra (Iocasta), Ecaterina Ţuţu (Sfinxul). Premiera va avea loc în seara zilei de 15 septembrie. Opera Naţională Bucureşti mai are de semnalat şi de sărbătorit un eveniment extraordinar în existenţa sa – împlinirea a 90 de ani de la inaugurarea primei scene lirice româneşti cuLohengrin de Richard Wagner, sub bagheta marelui George Enescu. Este unul dintre argumentele grele care au pledat pentru premiera cu Lohengrin, din data de 3 septembrie 2011, în cadrul festivalului. Conducerea muzicală îi aparţine maestrului Cristian Mandeal, regia este semnată de Ştefan Neagrău, scenografia de Adriana Urmuzescu, maestru de cor Stelian Olariu (care împlineşte, în stagiunea 2011-2012, 50 de ani de activtate!), iar distribuţia va fi una internaţională.

Deosebit de interesantă în contextul festivalului este secţiunea „nonconformistă“ de world music, în cadrul căreia sînt programate concerte susţinute de muzicieni ca Mario  Brunello, Amjad Ali Khan, Rami Khalife, Missa Johnouichi, Yasmin Levy, Chava Albertstein, Dhafer Youssef, Gustavo Beytelmann&Friends şi în care vor putea fi ascultate muzici mai mult sau mai puţin obişnuite, exotice, stranii chiar, din culturi adunate din întreaga lume, din Japonia şi pînă în Liban. Programul festivalului se completează substanţial cu etapele secţiunilor de vioară, pian şi violoncel şi cu Gala Concursului Internaţional „George Enescu“, apoi cu manifestările populare, organizate în Piaţa festivalului, cu Simpozionul de muzicologie şi toate activităţile din cadrul Muzeului Naţional „George Enescu“, cu expoziţii (Sorin Ilfoveanu: Desene 2008 – 2011, Virgil Oprina: Sonorul în instantanee, Pe aripile timpului, Bartok – Enescu, Viorile lui Enescu…), lansări de carte, colocvii şi ateliere de lucru…



Articole in legatura
O altfel de prefaţă la Festivalul „George Enescu“
Capete de afiş
Etichete:  Festival George Enescu, a XX-a ediţie, 2011, Oedipe
 
 
 
Cele mai citite articole
O amintire cu Leonard Cohen
Magia „Luciei di Lammermoor“
FILIT 2014: 1-5 octombrie
TANDEM. Motet (musique baroque/ muzică barocă)
Colegul meu şi Dumnezeu
Cele mai comentate articole
O amintire cu Leonard Cohen
TANDEM. Motet (musique baroque/ muzică barocă)
Arca relei-credinţe
Colegul meu şi Dumnezeu
„Alegerea de stareţ“ produce victime colaterale
Cele mai recente comentarii
@InimaRea
De la Bulevard la vale
Intrebare
Sansa/nesansa
Securistii noi si vechi
 
Parteneri observator cultural
timisoara fest