Nr. 737 din 29.08.2014

On-line - actualitate
Focus
Editorial
Eveniment
Actualitate
Polemici
Opinii
Informaţii
Politic
Literatură
Critica literara
Eseu
Arte
Rubrici
Internaţional
 
Carmen MUŞAT
Ovidiu ŞIMONCA
Doina IOANID
Bianca BURŢA-CERNAT
Adina DINIŢOIU
Silvia DUMITRACHE
Cezar GHEORGHE
Iulia POPOVICI
Alina PURCARU
UN Cristian
Mihai FULGER
Şerban FOARŢĂ
Bedros HORASANGIAN
Cristian PÎRVULESCU
Radu Călin CRISTEA
Cristian CERCEL
Marius OPREA
Paul CERNAT
Daniel CRISTEA-ENACHE
Claudiu TURCUȘ
Bogdan-Alexandru STĂNESCU
Andreea RĂSUCEANU
Dana PÎRVAN-JENARU
Liviu ORNEA
Mihai PLĂMĂDEALĂ
Ovidiu PECICAN
Ovidiu DRĂGHIA
Observator cultural
vezi toti autorii
Translation

Acasa   |   Arhiva   |   2001   |   Martie   |   Numarul 57   |   Istoria dramaturgiei romane contemporane de Mircea Ghitulescu

Istoria dramaturgiei romane contemporane de Mircea Ghitulescu

Autor: Paul CERNAT | Categoria: | 0 comentarii
Tipareste pagina Mareste caractereMicsoreaza caractere Marime text
Istoria dramaturgiei romane contemporane de Mircea Ghitulescu (Ed. Albatros, 2000) este, fara indoiala, o aparitie notabila prin cuprindere si proiectul ambitios, in conditiile in care exegeza noastra e cel putin deficitara la capitolul sinteze asupra dramaturgiei comtemporane. Miza insasi – o relectura actualizata – e una „sensibila“, avind in vedere tributul platit de teatrul romanesc sub regimul comunist. Studiul este unul elaborat, cu un aparat informativ bine artciulat, bine pus la punct, vizind surpinderea principalelor directii teatrale/de evolutie spectacologica si a textului dramatic in secolul XX. Mircea Ghitulescu reuseste o panorama cvasi-exhaustiva (si oricum „inalt reprezentativa“), dar impinge cam prea departe limitele „contemporaneitatii“.

Mai potrivit ar fi fost ca volumul sa se numeasca Istoria dramaturgiei romanesti in secolul XX, dat fiind ca partea I este dedicata teatrului romanesc intre 1900 si 1945, iar partea a doua acopera intervalul 1945-2000, pina la dramaturgi precum Horia Garbea sau Vlad Zografi. Analizele sint substantiale, unele evaluari si consideratii, ca si ponderea acordata unui autor sau altuia (bunaoara generozitatea exagerata fata de Paul Everac) raminind totusi discutabila (vom reveni, probabil, cu un comentariu mai amplu asupra acestei aparitii). Oricum, privirea mai curind comprehensiva asupra unor creatii din perioada comunista, viciate de imixtiunea ideologiei oficiala nu e neaparat un atu. Altfel, lucrarea este una de referinta, retinind atentia nu numai prin finetea si densitatea comentariului, ci si prin „materia“ investigata. Autorului nu-i scapa nici nume mai putin „circulate“ cind vorbim despre dramaturgia romaneasca antebelica (Duiliu Zamfirescu) sau interbelica: Emil Isac, Ion Minulescu, Isaiia racaciuni, Ion Luca, Traian Chelariu. Cele doua sectiuni au, fiecare, o sub-sectiune de „profiluri“ in care sint prinsi autori mai putin semnificativi ca autori dramatici, dar prezentind un tip aparte de interes istorico-literar (si nu numai). Partea a doua contine si un „dictionar“ in care sint incluse nume mai curind „minore“ sau de tot compromise, dramaturgi de ocazie sau autori noi cu o singura piesa la activ lasati deocamdata in anticamera volumului (ramine de discutat daca unele dintre aceste nume nu ar fi meritat o abordare mai seroasa). Mai putin relevante sint, in general, chiar daca nu intotdeauna, si „incadrarile“ tipologizante (vezi, de exemplu, Cultura comparata la Horia Garbea, dar si, sa zicem, Liric si funambulesc la Vasile Rebreanu). In orice caz, dincolo de eventualele obiectii punctuale, care ii pot fi aduse, Istoria… lui Mircea Ghitulescu poate fi considerata, deja, o aparitie editoriala de referinta pentru un domeniu inca insuficient „panoramat“ si sintetizat critic.

 
 
 
Cele mai citite articole
Ipocrizia, traseismul şi „domnia“
Bacalaureat 2014: cum a devenit posibil?
BIFURCAŢII. De la Băsescu la Aristotel
Despărţirea de Proust
Aniţa lui Vodă
Cele mai comentate articole
BIFURCAŢII. De la Băsescu la Aristotel
Bacalaureat 2014: cum a devenit posibil?
Ipocrizia, traseismul şi „domnia“
TANDEM. Terza rima
Despărţirea de Proust
Cele mai recente comentarii
congruenţă
draga domnule Marescu,
Rusine, Gabriel Andreescu!
UCRAINA???
autoarea,
 
Parteneri observator cultural
Clara Haskil