Nr. 765 din 27.03.2015

Remember
Biblioteca observator cultural
Recitiri
Focus
Editorial
în dezbatere
Actualitate
Informaţii
Politic
Literatură
Arte
Dialog
Rubrici
 
Carmen MUŞAT
Ovidiu ŞIMONCA
Doina IOANID
Bianca BURŢA-CERNAT
Adina DINIŢOIU
Silvia DUMITRACHE
Cezar GHEORGHE
Iulia POPOVICI
Alina PURCARU
UN Cristian
Mihai FULGER
Şerban FOARŢĂ
Bedros HORASANGIAN
Cristian PÎRVULESCU
Radu Călin CRISTEA
Cristian CERCEL
Marius OPREA
Paul CERNAT
Daniel CRISTEA-ENACHE
Claudiu TURCUȘ
Bogdan-Alexandru STĂNESCU
Andreea RĂSUCEANU
Dana PÎRVAN-JENARU
Liviu ORNEA
Mihai PLĂMĂDEALĂ
Ovidiu PECICAN
Ovidiu DRĂGHIA
Observator cultural
vezi toti autorii
Translation

Acasa   |   Arhiva   |   2000   |   Mai   |   Numarul 12   |   POEZIE/PICTURA. Maria Lie-Steiner; Saviana Stanescu

POEZIE/PICTURA. Maria Lie-Steiner; Saviana Stanescu

Autor: Dan GULEA | Categoria: | 0 comentarii
Tipareste pagina Mareste caractereMicsoreaza caractere Marime text
Maria Lie-Steiner (pictura, Gallerie im Torhaus, Leutkirch im Allgäu, Deutschland, 1998)
Saviana Stanescu (text, Muzeul Literaturii Romane, Bucuresti, Romania, 1999)
Tipografia S.C. Semne ’94 SRL, Bucuresti, 1999, pagini nenumerotate, f.p.


Textul-pictura si pictura-text din acest micro-album au drept personaj principal infanta, constrinsa in diferite culori sau nume sa-si decline o identitate (Infanta galbena, Infanta albastra – la Maria Lie-Steiner; Infanta Manola, Infanta Margherita – la Saviana Stanescu).
Uneori, piesele (prefer aceasta denumire celei de poem ori tablou) acuza in mod direct, prin titlu, o anumita feminitate. Florina, Clara sint texte ce se inscriu in tiparul miniaturizat al unor chansons de geste; in Anca, Hilde, Saviana I, II, III, Maria Lie-Steiner da si un chip portretelor.
Emaciatia femininului contrasteaza astfel cu un pretins amor de lonh: printesa este culoare sau absenta a culorii in Infanta albastra / Infanta, Infanta neagra, ori o fantosa a machismului; „manola trebuia impaiata/era prea frumoasa nu se mai putea“ (Infanta Manola).

Reificarea printeselor („s-a pietrificat s-a transformat/in limba de clopot IZABEEELAAA“ – Infanta Izabela; „pe augustina au dus-o la bilci/in baraca de lemn cu tinte colorate/au atirnat-o intr-un colt i-au pus/un cerc rosu intre sini haideti/sa va-ncercati norocu’ oameni buni“ – Infanta Albastra) isi are corespondent in folosirea aceleiasi cromatice in tablouri tematic diferite, cum ar fi Saviana II si Infanta neagra.
Lipsa unui titlu pentru album, pentru suita de infante, contureaza matriarhatul august, chiar si atunci cind acestea sint doar atractia unui bilci. De altminteri, este semnificativ faptul ca singura intruziune masculina in conceperea volumului o are Jörg Steiner, cel care a facut fotografiile dupa uleiurile pe pinza ale Mariei Lie-Steiner. Interventie de grad secund.

 
 
 
Cele mai citite articole
A fost sau n-a fost. „Film Menu“ şi „manipularea“
Vă aşteptăm la Gala Premiilor Observator cultural 2015!
Vine, vine primăvara, PSD coboară scara
BIFURCAŢII. Un moment de respiro
Ruşii, islamiştii şi vardiştii
Cele mai comentate articole
BIFURCAŢII. Un moment de respiro
A fost sau n-a fost. „Film Menu“ şi „manipularea“
Imagini şi cărţi româneşti la Salon du Livre 2015
Vă aşteptăm la Gala Premiilor Observator cultural 2015!
Vine, vine primăvara, PSD coboară scara
Cele mai recente comentarii
@ numarul cardinal inferior puterii continuului
Gibert Joseph
Succes!
Un nimic splendid
Multumim!
 
Parteneri observator cultural
Forumul Austriac