Nr. 611 din 10.02.2012

Memoria locurilor
Biblioteca observator cultural
Editorial
Actualitate
In memoriam
Opinii
Document
Informaţii
Politic
Literatură
Eseu
Memorialistică
Arte
Agenda culturală
Rubrici
Internaţional
 
Carmen MUŞAT
Paul CERNAT
Ovidiu DRĂGHIA
Iulia POPOVICI
Adina DINIŢOIU
Ovidiu ŞIMONCA
Doina IOANID
Bianca BURŢA-CERNAT
Andreea RĂSUCEANU
Cezar GHEORGHE
Silvia DUMITRACHE
Observator cultural
vezi toti autorii
Translation

Acasa   |   Arhiva   |   2009   |   Martie   |   Numarul 465   |   Traian Ungureanu – candidat, jurnalist sau lefegiu?

Traian Ungureanu – candidat, jurnalist sau lefegiu?

Autor: Ovidiu ŞIMONCA | Categoria: Editorial | 10 comentarii
Tipareste pagina Mareste caractereMicsoreaza caractere Marime text
Traian Ungureanu – candidat, jurnalist sau lefegiu?
Traian Ungureanu nu mai scrie în Cotidianul. Despărţirea lui Traian Ungureanu s-a făcut cu năbădăi, cu acuze, cu spălarea rufelor în public. Să refacem firul evenimentelor. A existat o declaraţie a lui Traian Ungureanu în care acesta spunea, tot în Cotidianul, referitor la posibila sa candidatură: „Ce este adevărat este că PDL mi-a făcut propunerea, iar eu sînt deschis. Dar hotărîrea practică, etapele administrative abia urmează şi atunci o să vedem care va fi rezultatul“. La o zi după acest anunţ, conducerea ziarului hotăra încetarea colaborării cu Traian Ungureanu. Luni, 9 martie, ambele părţi, ziarul şi Traian Ungureanu, au scos flintele pe masă şi au început să tragă.
 
Sînt de făcut cîteva remarci. În primul rînd, intrarea în politică – iar acceptarea candidaturii este un asemenea gest – nu permite să-ţi păstrezi statutul de comentator, e o cutumă respectată oriunde în lume. Ziare mari renunţă la candidaţi-editorialişti tocmai pentru a-şi conserva prestigiul şi pentru a-şi consolida credibilitatea. Sînt două lucruri diferite, candidat şi jurnalist, oricît ar încerca Traian Ungureanu să ne convingă de contrariu. La modul practic, ce ar fi însemnat publicarea în continuare a articolelor lui Traian Ungureanu? Ce ar fi putut fi acestea? O poziţie independentă? O analiză? Un alt tip de propagandă? Un mesaj politic drapat în opinie? Traian Ungureanu ar fi produs articole care ar fi avut un statut de struţo-cămilă. Ele n-ar fi putut fi citite nici ca opinie independentă, dar nici nu s-ar fi aşezat strict în zona politicului. Sîntem de părere că acestea ar fi însemnat un privilegiu acordat unui candidat la europarlamentare. Cel mai simplu şi mai rezonabil gest al lui Traian Ungureanu ar fi fost să se retragă, din proprie iniţiativă, din echipa editorialiştilor.
 
Totuşi, ni se pare că a existat şi o oarecare derută la Cotidianul, cei de acolo nu s-au aşteptat la o reacţie vehementă a lui Traian Ungureanu. Şi mai există ceva, să spunem neclar, în modul în care Doru Buşcu a tratat problema. El scrie: „Nici cînd a primit oferta de ambasador în Marea Britanie, nici cînd a devenit consilier al PDL în campania din toamnă, nici cînd a apărut pe pliantele partidului sau în interviuri electorale cu Stolojan, Traian nu s-a deranjat să mă anunţe, între două editoriale care slăveau PDL, că simpatiile lui trec dincolo de idee. Că e implicat fizic şi profesional într-un obiectiv politic limpede şi că, în timp ce textele lui apar în Cotidianul, el primeşte bani de la PDL (pînă la urmă, prin noiembrie, mi-a vorbit, totuşi, de bani)“. Această dezvăluire a lui Doru Buşcu ridică un mare semn de întrebare. Dacă a ştiut că Traian Ungureanu primeşte bani de la PDL pentru serviicile prestate în campania electorală, de ce a tolerat această situaţie vreme de cîteva luni? Cum se poate să afli că un editorialist, de la ziarul pe care îl vrei echidistant, primeşte bani şi să nu reacţionezi? De ce n-a intervenit atunci Doru Buşcu? Deja, cînd un ziarist este plătit de un partid politic, ieşim din această discuţie de principiu – candidat sau jurnalist? – şi ajungem la o problemă gravă. Această dezvăluire relevă marea problemă a lui Traian Ungureanu: şi-a susţinut principiile, dar a fost şi remunerat pentru ele.
 
Cînd primeşti bani de la un partid, deja te numeşti activist, propagandist, eşti înregimentat cu acte în regulă şi nu mai poţi să pretinzi că faci jurnalism. Ne-ar interesa cîţi oameni, care fac parte din echipele politice de campanie, în Statele Unite, Marea Britanie sau Germania, de exemplu, scriu la ziare sau la reviste, invocînd opinia liberă? Cîtă vreme Traian Ungureanu era susţinătorul benevol al preşedintelui Băsescu şi al PDL, se mai putea trece cu vederea partizanatul său, parte a unui joc democratic cu opinii pro şi contra. Cînd deja e vorba de bani, nimic nu scuză jocul pe două fronturi: la partid şi în ziar. Deja, Traian Ungureanu s-a aflat într-o postură de lefegiu. Sensul cuvîntului lefegiu nu este doar cel de slujbaş. Uneori, lefegiul mai are şi echivalentul de mercenar. Mercenarul politic care vrea să şi scrie la ziar este tot ce poate fi mai dizgraţios în presă. Cum poţi să invoci idealuri înalte şi libertatea opiniilor, să întinzi un deget mustrător spre alte trusturi de presă, dar să primeşti bani de la cei pe care îi lauzi? Din păcate, presa românească se degradează cu bună ştiinţă, iar Traian Ungureanu contribuie la compromiterea statutului de jurnalist. Profesia aceasta a ajuns să fie deseori hulită, iar Traian Ungureanu, care n-a fost orişicine în presă, oferă un hidos exemplu de ipocrizie.


Etichete:  Traian Ungureanu cotidianul

Comentarii utilizatori

TRUhamlet - Joi, 12 Martie 2009, 14:47

N-ai inteles nimic din povestea cu TRU. Mesteci aceleasi jumatati de adevaruri ca si Buscu@co. Ai si tu ocazia acum sa-i dai un sut in burta lui TRU, cind e la pamint si asta nu-ti face cinste. Propagi stupiditati ca aceea ca profesiile de jurnalist si comentator sint incompatibile, ceea ce-mi spune ca nu ai citi niciodata ziare importante straine sau, daca ai facut-o, nu ai habar despre oamenii care scriu acolo. Inca ceva, care e problema ca TRU a luat bani in calitate de consilier de campanie si, in acelasi timp, scrie comentarii in ziar. Demonstreaza tu ca a luat bani de la PDL si pentru articolele din Cotidianul si eu te cred. Pina atunci insa, hai sa nu mai rumegam aiurea lucruri eronate.

bravoalexandru - Joi, 12 Martie 2009, 17:32

mda, nasol. si stai asa, ca poate stia si patapievici de chestia asta, iar ID nu e Cotidianul. E o revista de idei, nu?

aceasta e o problema de matematici aplicateBogdan Suceava - Joi, 12 Martie 2009, 18:04

Draga Ovidiu Simonca,
Tinand seama de istoria presei romanesti din ultimii 19 ani (desi, pentru intelegerea problemei discutate aici si anii ce ii preced sunt elocventi) cred ca problema se poate enunta astfel: Cum se poate asigura maximum de venit de la maximum de ziare, televiziuni si posturi de radio, facand parte dintr-un numar maxim de partide pentru un interval maxim de timp? Sigur, deocamdata se lucreaza cu ipoteza ca numarul de partide din care cineva ar putea face parte e cel mult unu, desi eu imi aduc aminte de oameni care erau simultan si conservatori si social-democrati, sau simultan democrati si liberali, asa ca restrictia aceea nu ar trebui sa ne incurce in a gandi problema sub aspect strict numeric. Daca vreti sa publicati o analiza realmente utila tinerilor care se formeaza in Romania de azi, publicati un articol de matematica in care se prezinta (folosind cel mult algebra de clasa a XI-a si un pic de derivate) solutia practica la acest tip de probleme. Si nu incorporati in solutie idei sentimentale, de tipul "presa românească se degradează cu bună ştiinţă", pentru ca nici dracu' nu se mai gandeste la asa ceva in niste vremuri asa de furtunoase precum cele pe care le traim. Pentru solutia problemei de optimizare aminitita mai sus, dl Traian Ungureanu e un inainte-mergator, un vizionar, un precursor si un exemplu pentru toti viitori absolventi de scoli de jurnalistica, relatii publice, studii economice, drept si orice alta specialitate tangenta cu politica (intr-un numar maxim de puncte). In sensul acesta si numai in sensul acesta ai dreptate sa spui ca Traian Ungureanu n-ar fi fost "orisicine" in presa. La asta te-ai gandit, nu-i asa?

sa fim seriosi....Dan Turcu - Joi, 12 Martie 2009, 19:23

"pana la urma prin noiembrie mi-a vorbit totusi de bani", rezulta de aici in mod NECESAR ca T. Ungureanu a luat bani de la PDL ca sa faca propaganda in ziar ?! Cred ca orice punct de vedere trebuie sa se bazeze pe logica si argumentatie... nu pe fantezie, fie ca ne place fie ca nu...
Mi-ar placea mai multa seriozitate si rigurozitate in sustinerea unui punct de vedere... altfel vorbim discutii (fara sfarsit)....

slaba analiza!Zamfir - Joi, 12 Martie 2009, 22:04

un fel de alex matei, dar ceva mai rasuflat!

invidia, marea invidie...

Lucruri simpleOvidiu Simonca - Joi, 12 Martie 2009, 22:30

Dragi cititori,
1. Daca vi se pare normal sa iei bani de la un partid pentru consultanta politica si sa scrii comentarii in ziar, nu pot polemiza cu dvs., e opinia voastra, v-o respect. Parerea mea este ca nu poti sa fii si consultant platit, si candidat, si comentator, "si cu slanina in pod si cu sufletul in Rai". Trebuie sa alegi...
2. Informatia prezentata de "Cotidianul", ca Traian Ungureanu a luat bani de la PDL in campania electorala, n-a fost infirmata. Traian Ungureanu n-a negat ca a luat bani. Unde e eroarea? Unde sint jumatatile de adevaruri? Poate ca despartirea "Cotidianului" de Traian Ungureanu trebuia sa se faca mai devreme, din campania pentru parlamentare...
3. Nu neg talentul lui Traian Ungureanu, desi cred ca a scris numeroase articole propagandistice. E vorba de statutul pe care il are. Nu vi se pare corect sa publici articole, chiar pro-Basescu, dar sa nu fii acuzat ca esti platit de PDL? Nu poate sa-l sustina pe presedintele Basescu si PDL fara sa ia bani de acolo? Daca crezi intr-o idee, de ce trebuie sa fii platit? Cred ca toti cei care il simpatizeaza pe Traian Ungureanu ar trebui sa fie primii care sa-i atraga atentia ca este intr-o mare eroare. Vrei sa faci campanie pentru un partid, OK, renunta la presa. Vrei sa fii candidat, renunta la comentarii politice. Chestiunea mi se pare atit de simpla... nu stiu de ce o complicati...
4. Cind Andrei Plesu a devenit consilier prezidential, el si-a suspendat rubrica din "Dilema veche". Un gest normal. Ce minunat ar fi fost sa ii urmeze exemplul si Traian Ungureanu: "fratilor, fac campanie pentru PDL, ma retrag o vreme din presa, voi fi candidat, renunt la comentariile politice".

Cu stima,
Ovidiu Simonca

Ce deziluzie, Traian Ungureanu!Marcel - Joi, 12 Martie 2009, 23:08

Ce deziluzie, Traian Ungureanu! Excelentul realizator de emisuni radio, de la BBC, a intrat in solda lui Basescu si s-a prostit. Nici macar nu-si mai da seama unde se termina jurnalistica si unde incepe propaganda. Cati dintre angajatii BBC-ului fac campanie laburistilor sau conservatorilor britanici? Nici unul, a doua zi ar fi zburati afara.
Cand Ungureanu inhata banii de la PDL, n-are nici un scrupul moral. Decaderea unui mare jurnalist... O epava a moralismului si a verticalitatii, asta a ajuns Traian Ungureanu.

dlui Ovidiu SimoncaBogdan Suceava - Vineri, 13 Martie 2009, 08:48

Raspunzand postarii de Joi, 12 Martie 2009, 22:30, la punctul 1, in completarea postarii mele de Joi, 12 Martie 2009, 18:04:

Si totusi e o problema de maximum. Ma intreb ce s-ar mai putea face pe langa jurnalism independent concomitent activitatii de consiliere a unui partid politic. Probabil ar mai merge si niste contracte pentru clipuri publicitare pentru noi dezvoltari imobiliare (stiu, anul acesta e rau, dar primavara lui 2019 se apropie, atunci se va relansa economia mondiala si e bine sa ajungi in plin fuleu pe turnanta), si o participare intr-un consiliu de administratie a unui club de fotbal, si deschiderea unei firme de relatii publice (alta treaba decat consilierea de campanie electorala), si administrarea unui talk show in care sa intrebi viitoarele doamne ministre ce carti mai citesc si unde prefera sa mearga pentru masaj. Hai ca se mai poate mai mult, mai mult... Asa ca mica neintelegere din jurul 'Cotidianului' chiar nu e menita sa ne surprinda. A spus cineva ca vremurile noastre dechid calea pentru jurnalisti ca Woodward si Bernstein? Si unde ar fi fost ei de cautat?

@Suceava, o nuantare in plus...Dan Turcu - Vineri, 13 Martie 2009, 18:12

Atatia ziaristi fac propaganda, dansu-se mari independenti, incat daca cineva face GRESEALA (doamne, ce idiot!!!!) de a spune transparent pe cine sustine (eventual in ce idei crede...pentru ca ideile nu stau doar in biblioteca... astazi unii inteleg asta pe pielea lor) e pus la zid... ok, si-a anuntat candidatura, trebuia sa plece... sunt de acord la acest punct.... ce nu inteleg eu... daca facea propaganda pe banii PDL de ce nu a fost concediat ("de prin noiembrie", conf amintirilor exacte ale lui Buscu), de ce nu a fost concediat atunci?! Traian Ungureanu era un ziarist ok, par sa zica colegii, da sa spui totul chiar asa pe fata?! Unde s-a mai vazut, dom'le, una ca asta ?!?... Uite-asa patesti daca nu esti cuminte....si atentezi la independenta si obiectivitatea ziaristilor din Romania....
Si inca ceva... scurt: faptul ca nimeni nu a infirmat spusele lui Buscu (ma scuzati, dar extrem de vagi, pentru o chestie atat de grava, "mi-amintesc, etc....") nu e sufiecient pentru a valida veridicitatea lor.... cred ca ne folosim cu totii ratiunea aici si nu judecam in doul lelii.....

osanale, mezeluri, avramescu si masuraleviathan - Duminica, 15 Martie 2009, 17:44

pe blogul lui avramescu am citit o violenta denuntare a unui editorialist liberal care si-a permis sa-l laude pe tariceanu: sub o poza cu mezeluri, c. avramescu comite textul urmator:
"Au re-aparut editorialele cu osanale in presa romaneasca! In ziarul “Ziua” de astazi (simbata) Serban Orescu ne arata cit de jos poate cadea un editorialist. Fost jurnalist la “Europa libera”, Serban Orescu era unul dintre preferatii mei inainte de 1989. Insa timpul schimba multi oameni.
In Occident, scrie d-l Orescu, “oamenii politici sint de regula de tipul lui Tariceanu”. Deduc de aici ca Serban Orascu a stat incuiat intr-o garsoniera la Munchen, fara televizor si ziare.
Alta mostra:
“L-am apreciat pe domnul Calin Popescu Tariceanu fiindca, avand in spate un partid mijlociu ca forta parlamentara, a reusit sa-l mentina patru ani la carma, timp in care economia si, in general, tara au inregistrat incontestabile progrese. Nu-mi vine sa cred ca de aceste progrese nu sunt constienti si cei care, in prezent, il "sapa" de zor pe actualul presedinte Tariceanu, facand, astfel, jocul adversarilor politici.”
“Presiunea celor doua partide mult mai puternice, PDL si PSD, il condamna la precaritate si nu actele de autoritate ale domnului Tariceanu, in general intelepte”.
Ca si altii, Serban Orescu are, desigur, dreptul sa simpatizeze cu cine doreste. Dar una este simpatia, oricint de deschis exprimata, si altceva este seria de osanale. Un fost jurnalist la “Europa libera” ar fi trebuit sa stie diferenta. Dar asta a fost demult. Trist spectacol."(C. Avramescu).

Si eu care credeam, cataline, ca martirul tru a reintrodus osanalele in presa; nu cred ca am nevoie de citate. Si parca tru era si mai liric si mai exaltat decat Orescu asta care e cam timid, aproape decent si in plus sustine un pierzator. Ce e mai trist, draga?

 
 
 
 
Cele mai citite articole
Primul cincinal de condamnare a comunismului: legenda merge mai departe
Din nou despre şcoală: cîteva lucruri simple
Supravieţuire înainte de alegeri?
La telefon, Ion Vinea
AVALON. Modelul prezidenţial
Cele mai comentate articole
Primul cincinal de condamnare a comunismului: legenda merge mai departe
Exponatul
Din nou despre şcoală: cîteva lucruri simple
Supravieţuire înainte de alegeri?
Caragiale de ieri şi politicienii de azi
Cele mai recente comentarii
Cand "executia simbolica" a tatuclui Base?
Prea multa patima
MEMORIA-I OCHIUL TIMPULUI ( şi nu numai d-lui. Peter Dan)
da, da,
vaz ca,
 
Parteneri observator cultural
Artline Editura Litera Incubatorul de condeie Teatrul Tineretului din Piatra Neamt Modernism Liternet Regizor Caut Piesa
 
filarmonica george enescu ONB Radio Romania Muzical Radio France International Romania Muzeul Ţăranului Român Radio România Actualităţi Radio Romania Cultural
 
Fundatia Culturala Greaca Comunitate foto Godot Cafe-teatru bookiseala.ro Infocarte Uniunea Artistilor Plastici Cartier
 
Elite Art Gallery vreaubilet ro Corporate Image Reteaua literara Institutul Cultural Roman Business Edu Dana Art Gallery
 
International Experimental Engraving Biennial LicArt Senso TV