Nr. 749 din 21.11.2014

Epistolar
Restituiri
Avanpremieră
Editorial
Eveniment
Actualitate
Inedit
Informaţii
Politic
Literatură
Supliment
Eseu
Interviu
Arte
Rubrici
 
Carmen MUŞAT
Ovidiu ŞIMONCA
Doina IOANID
Bianca BURŢA-CERNAT
Adina DINIŢOIU
Silvia DUMITRACHE
Cezar GHEORGHE
Iulia POPOVICI
Alina PURCARU
UN Cristian
Mihai FULGER
Şerban FOARŢĂ
Bedros HORASANGIAN
Cristian PÎRVULESCU
Radu Călin CRISTEA
Cristian CERCEL
Marius OPREA
Paul CERNAT
Daniel CRISTEA-ENACHE
Claudiu TURCUȘ
Bogdan-Alexandru STĂNESCU
Andreea RĂSUCEANU
Dana PÎRVAN-JENARU
Liviu ORNEA
Mihai PLĂMĂDEALĂ
Ovidiu PECICAN
Ovidiu DRĂGHIA
Observator cultural
vezi toti autorii
Translation

Acasa   |   Arhiva   |   2000   |   Mai   |   Numarul 13   |   MICUL ECRAN. Dillinger si femeia in portocaliu

MICUL ECRAN. Dillinger si femeia in portocaliu

Autor: Ana Maria SANDU | Categoria: Rubrici | 0 comentarii
Tipareste pagina Mareste caractereMicsoreaza caractere Marime text
Zilele trecute am vazut un documentar pe Discovery despre celebrul caz al lui Dillinger, gangsterul care avea sa tina mult timp prima pagina a ziarelor in anii ‘30, fiind declarat „inamicul public numarul 1 al Americii“. Povestea din documentar imi era oarecum cunoscuta si din romanul Femeia in rosu, scris de Mircea Nedelciu, Adriana Babeti si Mircea Mihaies. Curiozitatea de a vedea filmul mi-a fost cu atit mai mare, pentru ca venise momentul sa confrunt cele doua „adevaruri“ despre viata si ispravile faimosului personaj Dillinger: cel romanesc si cel istoric. Numai ca romanul si-a luat ca pretext nu cazul in sine, ci aura lui senzationala, mai ales ca femeia care a reusit sa puna capat mitului lui Dillinger a fost Ana Sage, o romanca plecata in America, cu ajutorul careia politia il va impusca pe infractor in iulie 1934.

In urma acestui serviciu, femeia incercase sa obtina dreptul de a ramine in America. Insa sperantele ei au fost desarte. Ea a fost, totusi, expulzata in Romania. Investigatiile reportericesti facute la Comlosul Mare (satul Lunga), locul de bastina al „tusei“ Ana, de catre autorii romanului Femeia in rosu construiesc, pe principiul unui puzzle, o alta poveste cel putin la fel de fascinanta ca a eroului Dillinger. Documentarul reconstituie, pas cu pas, viata celui care a pus pe jar mult timp politia Americii, jefuind banci chiar in perioada in care era urmarit peste tot. Epopeea unui erou negativ care a evadat din inchisoare cu ajutorul unui pistol de lemn. Femeia care a jucat un rol atit de important in prinderea lui apare mentionata in citeva cuvinte la finalul filmului, fara a se da alte detalii despre ce s-a intimplat ulterior cu ea.

Interesant este faptul ca, desi cunoscuta ca „femeia in rosu“ care s-a aplecat dupa o batista pentru a fi recunoscuta de politie in momentul in care a iesit dintr-un cinematograf impreuna cu Polly – prietena ei si iubita infractorului – si cu Dillinger, Ana Sage era, de fapt, imbracata cu o fusta portocalie...
Tradarea lui Dillinger si impuscarea sa de catre politie chiar acolo, in fata cinematografului Biograph din Chicago, au facut din Ana Sage o eroina celebra, indiferent daca in rosu sau in portocaliu. Documentarul ne-a mai furnizat inca un amanunt interesant: se pare ca, dupa impuscarea sa, politistii i-au furat lui Dillinger din buzunar si vreo sapte mii de dolari.

La inmormintarea gangsterului, devenit inca din timpul vietii celebru – pentru unii model, pentru altii dusman –, au venit milioane de oameni si s-au facut atit de multe masti mortuare, incit aproape i se luase pielea de pe fata. Cazul acesta din perioada anilor ‘30, pe cit de senzational pe atit de real, este, dupa cum remarcau si autorii romanului citat, cel „al unui personaj fara merite evidente“ si a carui celebritate „se infatiseaza mai degraba ca o trista performanta“.

 
 
 
Cele mai citite articole
Victoria decenţei şi a bunului-simţ
BIFURCAŢII. Învingătorul nu ia tot
Votul ca reacţie
România inimaginabilă
Sete de vot
Cele mai comentate articole
BIFURCAŢII. Învingătorul nu ia tot
Victoria decenţei şi a bunului-simţ
Votul ca reacţie
„Dostoievski văzut de contemporanii săi“
Poveste savuroasă, lectură febrilă. Postfaţă la „Tandem“
Cele mai recente comentarii
Cand ma gandesc la Moldova...
Jos comunismul !
Sindromul Basescu
@Autoarei
Exista
 
Parteneri observator cultural
Aletheea